Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Słowa kluczowe
  • Data

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 2
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Celem eseju jest omówienie części epistolografii Rebory jako twórczości literackiej, która rozwija się idąc śladem jego twórczości lirycznej (przynajmniej w pewnych momentach), a nawet wręcz ją wyprzedza w poszukiwaniu odważnych rozwiązań na poziomach formalnym i semantycznym. Analiza aspektów literackich listów włoskiego poety, pod kątem artystycznym tak bliskich jego wierszom, służy wykazaniu, że u podstaw ekspresyjności (czy ekspresjonizmu) Rebory’ego tkwi potężny endogeniczny popęd i że nieład charakteryzujący jego twórczość epistolograficzną jest raczej natury psychologicznej niż kulturowej czy stylistycznej.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Stefano Rosatti
1
ORCID: ORCID

  1. Università d'Islanda, Reykjavík
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

The problem linked to the concrete and real feeling of faith and to the lively perception of the spirit and the divine is one of the fundamental issues of Giovanni Boine’s thought, and has important repercussions on his personal consideration of ethics and morals. The writer’s need for knowledge is initially set on the terrain of philosophical‑religious investigation, but precisely this approach fails to offer Boine significant solutions to the problem. His path thus turns towards more strictly literary activities. This study deals, on the one hand, with the process that leads to this “conversion to poetry” and, on the other hand, with the Frantumi as a product of this process in relation to the writer’s ideological presuppositions. Some of the most significant (non‑lyrical) texts by Giovanni Boine will be considered and a brief comparison will be made between Boine’s poetic theorization and that of Rebora, another writer close to the circle of the magazine “La Voce” and also intimately troubled by the existential conflict between faith and morals. In the last part of the essay, some aspects of the dialectic and style related to Boine’s narrative production will also be mentioned.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

1. BENEVENTO, A. (1986): Primo Novecento, saggi su Giovanni Boine e Piero Jahier, Loffredo, Napoli.
2. BERTONE, G. (1987): Il lavoro e la scrittura. Saggio in due tempi su Giovanni Boine, Il Melangolo, Genova.
3. BOINE, G. (1911): “La ferita non chiusa”, La Voce, III, 12, 23 marzo, 537.
4. BOINE, G. (1911a): “Di certe pagine mistiche”, La Voce, III, 33, 17 agosto, 632–634.
5. BOINE, G. (1912): “Un ignoto”, La Voce, IV, 6, 8 febbraio, 750–752.
6. BOINE, G. (1914): “Clemente Rebora. Frammenti lirici, ed. Libreria della Voce 1913”, La Riviera Ligure, XX, 33, 9, 321 bis.
7. BOINE, G. (1914a): Il peccato ed altre cose, ed. Libreria della Voce, Firenze.
8. BOINE, G. (1939): “Esperienza religiosa”, in: ID.: La ferita non chiusa, NOVARO, M. (a cura di): Guanda, Modena, 55–119.
9. CONTINI, G. (1970): Varianti e altra linguistica, Einaudi, Torino.
10. GIOVANNINI, C. (2004) (a cura di): Epistolario Clemente Rebora, Volume I, 1893–1928. L’anima del poeta, Edizioni Dehoniane, Bologna.
11. MARCHIONE, M./ SCALIA, S. (1977) (a cura di): Carteggio III, Giovanni Boine – amici del «Rinnovamento», tomo secondo (1911–1917), Edizioni di Storia e Letteratura, Roma.
12. MARCHIONE, M./ SCALIA, S. (1979) (a cura di): Carteggio IV, Giovanni Boine – amici della «Voce» – vari (1904–1917), Edizioni di Storia e Letteratura, Roma.
13. MARCHIONE, M./ SCALIA, S. (1983) (a cura di): Carteggio II, Giovanni Boine – Emilio Cecchi (1911–1917), Edizioni di Storia e Letteratura, Roma (I ed. 1972).
14. MENGALDO, P. V. (1981) (a cura di): Poeti italiani del Novecento, Mondadori, Milano.
15. RABONI, G. (1985): “La modernità di Rebora”, in: ERMENTINI, A./ OLDANI, G. (a cura di): Clemente Rebora, numero monografico di Psychopatologia, Edizioni del Moretto, Brescia, 31–35.
16. REBORA, C. (2015): “Poesie, prose e traduzioni”, in: DEI, A. (a cura di): Mondadori, Milano.
17. PUCCINI, D. (1983) (a cura di): Boine. Il peccato, Plausi e botte, Frantumi, Altri scritti, Garzanti, Milano, VII‑LI (introduzione).


Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Stefano Rosatti
1
ORCID: ORCID

  1. Háskóli Íslands, Reykjavík

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji