Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 4
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Miejsca pamięci, jako szczególne obiekty architektoniczne, posiadają swoją symboliczną formę i metaforykę. Historia projektu Everything to Eternity Kristinna E. Hrafnssona i Studia Granda to refleksja nad procesem projektowym pomnika tragicznie zmarłej dziewczyny. Ukazuje proces, w wyniku którego z indywidualnego zlecenia powstało miejsce, które łączy dziedzictwo Islandii z współczesnością, nadając nowy, społeczny wymiar zaprojektwanej przestrzeni. Pomnik jest hołdem, ale też drogowskazem i tłem dla miejsca pamięci na półwyspie Álftanes w Islandii. Znaczenie projektu w kontekście artystycznym, architektonicznym, urbanistycznym i ekologicznym jest wskazówką dla projektantów, w jaki sposób interpretować kontekst miejsca, tworząc nową formę.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Ando, T., Pare, R. (1996), The Colours of Light, Heneghan, T. (Introduction), Phaidon.

Árnason, G.J. (2009), Kristinn E. Hrafnsson, Crymogea, transl. Yates, A., http://keh.is/info-text.php (accessed: 30.11.2020), “Archaeologica Hereditas”.
Baldwin, E. (2020), World’s First Large-Scale COVID Memorial Designed for Victims of the Pandemic,“Arch daily”, 19.08.2020, https://www.archdaily.com/945873/worlds-first-large-scale-covid-memorial-designed-for-victims-of-the-pandemic (accessed: 31.12.20).
Banasik-Petri, K. (2020), Sztuka krajobrazu w wybranych realizacjach domów jednorodzinnych Studia Granda (w:) O dialogu architektury i sztuki, monograph, ed. Banasik-Petri, K., Kraków: Oficyna Wydawnicza KAAFM, pp. 22–48.
Carlson, C. (2020), Gitai Architects builds rammed-earth observatory in the Negev desert, 31. 08. 2020, https://www.dezeen.com/2020/08/31/landroom-rammed-earth-observatory-negev-desert-gitai-architects/ (accessed: 30.11.2020).
Corana Virus Resource Center, Global map, https://coronavirus.jhu.edu (accessed: 02.01.2021).
Divisare (2017), Studio Granda. Everything to Eternity, 25.01.2017, https://www.studiogranda.is/https://divisare.com/projects/335816-studio-granda-everything-to-eternity (accessed: 30.11.2020).
Deiliskipulag Garðahverfis á Álftanesi (2012), http://skipulagsfraedi.is/wp-content/uploads/2012/10/160812_Sam%C3%BEykkt_Tillaga_Gardahverfi_Vefur.pdf (accessed: 30.11.2020).
Ebola Memorial Cemetery Dedicated in Liberia ( 2016), https: www.samaritanspurse.org/article/ebola-memorial-cemetery-dedicated-in-liberia/ (accessed: 31.12.2020).
Eliade, M. (1999), Sacrum i Profanum, Warszawa.
Eliade, M. (1993), Traktat o historii religii, Łódź.
From fashion design to eternity: The Icelandic Design Award 2015, „Morgunblaðið”, 18.11.2015, https://icelandmonitor.mbl.is/news/culture_and_living/2015/11/18/from_fashion_design_to_eternity_the_icelandic_desig/ (accessed: 30.11.2020).
Garðasókn, Garðakirkja (2020), http://gardasokn.is/gardakirkja/ (accessed: 25.08.2020).
Garðahverfi — Verndarsvæði í byggð (2016), https://www.alta.is/verkefni-1/gardahverfi-verndarsvaedi-i-byggd (accessed: 30.11.2020).
Gavin, L. (2017), Fast Ruins. Nature and Modernity in Iceland, http://ruinmemories.org/modern-ruins-of-iceland/fast-ruins-nature-and-modernity-in-iceland/ (accessed: 30.11.2020).
Gengið um Garðabæ, https://ferlir.is/gengid-um-gardabae/ (accessed: 01.12.2020).
Golka, M. (1996), ‘Atrakcyjność mitu’, Kultura Współczesna, 1996, no. 1–2, https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/2._marian_golka_-_atrakcyjnosc_mitu.pdf (accessed: 25.08.2020).
Golka, M. (2009), Pamięć społeczna i jej implanty, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Honigsbaum, M. (2018), Through a glass brightly: Whitechapel’s pandemic window, The Historian, Published in London at QMUL, https://projects.history.qmul.ac.uk/thehistorian/2017/10/06/ (accessed: 31.12.2020).
Hverfisgallerí, Kristinn E. Hrafnsson, https://hverfisgalleri.is/artist/jeanine-cohen-2/ (accessed: 25.08.2020).
Húsakönnun Garðahverfi á Á lftanesi, http://www.minjastofnun.is/media/husakannanir/A1216-002-U01-Husakonnun-greinargerd.pdf (accessed: 31.11.2020).
Ingarden, K. (2017), Jakimi mówimy językami? Próba klasyfikacji architektury Drugiej i Trzeciej Rzeczypospolitej, Kraków.
Islandia: wprowadzenie do wiedzy o społeczeństwie i kulturze (2009), ed. R. Chymkowski, W.K. Pessel, Warszawa: Wydawnictwo Trio. Collegium Civitas.
Jó hannesdó ttir, G.R. (2015), Icelandic Landscapes, Beauty and the Aesthetic in Environmental Decision-Making, Dissertation towards the degree of Doctor of Philosophy, University of Iceland The School of Humanities Faculty of history and philosophy, 02.2015, https://skemman.is/bitstream/1946/20813/1/Icelandic%20landscapes%20GRJ.pdf (accessed: 31.11.2020).
Karlsdóttir, U.B. (2013), Nature worth seeing! The tourist gaze as a factor in shaping views on nature in Iceland, Special issue on Nature-based Tourism in Iceland, Volume 13, Issue 2, August 2013, ed. Olafsdottir, G., Los Angeles, London, New Delhi, Singapore and Washington DC: SAGE Publications, https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1468797613490372 (accessed: 30.08.2020).
Kristinn E. Hrafnsson, http://keh.is/ (accessed: 10.12.2020).
Kwon, M. (2002), One place after another. Site-specific art and locational identity, Cambridge: Massachusetts Institute of Technology.
Landroom, Mitzpe Ramon, Negev, Israel (2020), https://www.architonic.com/en/project/gitai-architects-landroom/20145576 (accessed: 30.11.2020).
Lét sig ekki dreyma um svona verk (2009) “Morgunblaðið”, 22.11.2009, https://www.mbl.is/greinasafn/grein/1311208/ (accessed on: 25.08.2020).
Leśniakowska, M. (2014), ‘Przeciwpomniki Andrzeja Sołygi i Zdzisława Pidka (Katyń, Charków, Miednoje, Bełżec)’, Kwartalnik Historii Żydów, 4 (252), 2014–12.
Monument in memory of the victims of the Covid 19 pandemic, Turismo Madrid, Official tourism website, 12/06/2020, https://www.esmadrid.com/en/tourist-information/monument-memory-victims-covid-19-pandemic (accessed: 31.12.2020).
Norberg-Schulz, Ch. (2000), Bycie, przestrzeń i architektura, tłum. Gadomska, B., Warszawa: Murator.
Norberg-Schulz, Ch. (1996), Genius Loci, Paesaggio Ambiente Architettura, tłum. Norberg-Schultz, A.M., terza edizione, Milan Electa.
Private e-mails with Steven Christer from September 2020.
Preventive conservation of the human environment. Architecture as an element of the landscape (2017), “Archaeologica Hereditas”, Works of the Institute of Archaeology of the Cardinal Stefan Wyszyński in Warsaw, ed. by Kobylińska-Bunsch, W., Kobyliński, Z., Nebelsick, L.D., Warsaw.
Segal, D. (2020), ‘Why Are There Almost No Memorials to the Flu of 1918?’, The New York Times, 14.05.2020, https://www.nytimes.com/2020/05/14/business/1918-flu-memorials.html (accessed: 31.12.2020).
Shoot, B. (2020), ‘The rare challenge of building a pandemic memorial’, City Monitor, 09.07.2020, https://citymonitor.ai/community/the-rare-challenge-of-building-a-pandemic-memorial (accessed: 31.12.2020).
Skipulagsfræðingafélag Íslands, http://skipulagsfraedi.is/ (accessed: 25.08.2020).
Small, Z. (2020), Hardly Any 1918 Flu Memorials Exist. Will We Remember COVID-19 Differently? 8.12.2020, https://www.npr.org/2020/12/08/940802688/hardly-any-1918-flu-memorials-exist-will-we-remember-covid-19-differently?t=1609686894011 (accessed: 31.12.2020).
Studio Granda (1998), Dreams and Other Realities: The 1998 John Dinkloo Memorial Lecture, ed. A.W. LeCuyer, Michigan: The University of Michigan, College of Architecture+Urban Planning. Studio Granda, Everything to Eternity, https://www.studiogranda.is/Gen/EverythingToEternity/Text.html (accessed: 30.11.2020).
Świerdzewska, I. (2020), ‘Kościół w czasach zarazy’, Idziemy, 10.03.2020, http://idziemy.pl/wiara/kosciol-w-czasach-zarazy/63391/2/ oraz Wikipedia https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolumna_morowa (accessed: 31.12.2020).
Yi-Fu Tuan (1987), Przestrzeń i miejsce, transl. A. Morawińska; introduction by K. Wojciechowski, Warszawa: PIW.
Thousands of Flags Cover the National Mall to Memorialize COVID-19 Deaths (2020), Holmes, A., Published September 22, 2020, https://www.nbcwashington.com/local/photos-thousands-of-flags-cover-the-national-mall-to-memorialize-covid-19-deaths/2425105/ (accessed: 31.12.2020).
Urwanowicz-Rojecka, E. (2015), ‘Od sztuki site-specific po sztukę partycypacyjną. Sztuka zaangażowana — wybrane współczesne teorie i praktyki artystyczne’, Pogranicze. Studia Społeczne, pp. 31–47, vol. XXVI, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/4203/1/Pogranicze_26_Urwanowicz-Rojecka.pdf (accessed: 25.08.2020).
Yates, F.A (1977), Sztuka Pamięci, przeł. Rosnerowa, H., Warszawa: PIW.
Zalewski, M., Karawaka (w:) Kapliczki, krzyże i figury przydrożne, http://kapliczki.org.pl/kapliczki/Karawaka (accessed: 31.12.2020).
13 Perspectives on the pandemic. Thinking in a state of exception (2020), A De Gruyter Humanities Pamphlet, red. Rittgerodt, R., Walter de Gruyter GmbH, https://www.degruyter.com/staticfiles/craft/media/doc/DG_13perspectives_humanities.pdf (accessed: 31.12.2020).

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Katarzyna Banasik-Petri
1
ORCID: ORCID

  1. Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University, Faculty of Architecture and Fine Arts

Abstrakt

Co istotnego ma do powiedzenia Dostojewski, gdy nie pisze o wielkich metafizycznych ideach? Zaprasza do namysłu nad zagadką bycia człowiekiem, nad tym, jak trudną, niemożliwą wręcz rzeczą jest ostateczne wyjaśnienie jego tajemnicy, a wreszcie, jak bardzo sam gest zgłębiania, oceniania, sądzenia drugiego człowieka jest gestem ambiwalentnym, przed którym ludzka psyche próbuje się bronić. W tym konsekwent- nym uchylaniu się przed poznawczym wyczerpaniem znajduje ona sprzymierzeńca w postaci artystycznego słowa rosyjskiego pisarza. Psychologiczno-filozoficzny pogląd Dostojewskiego na jednostkę uzyskuje odzwierciedlenie w poetyce jego dzieł. Niniejszy tekst bada i naświetla ten związek w drodze analizy zazwyczaj mniej znanego czytelnikom opowiadania Wieczny mąż.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Michał Kruszelnicki
1
ORCID: ORCID

  1. Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wydział Studiów Stosowanych, ul. Strzegomska 55, 53‑611 Wrocław

Abstrakt

Autor stawia hipotezę interpretacji nauki Josepha Ratzingera/Benedykta XVI na temat relacji czasu i wieczności. Każda religia obiecuje człowiekowi na różny sposób wyjście z doczesności, z obecnego sposobu bytowania, po prostu „z czasu” do czegoś ponad historyczną egzystencją, co określa się jako wieczność czy nieśmiertelność. Rodzi się przy tym zasadnicze pytanie: skoro czas pragnie wyjść poza siebie ku wieczności, to czy wieczność – odwrotnie – ma jakąś relację do czasu, czy jest może jakąś negatywną bezczasowością? Chrześcijaństwo jednoznacznie opowiada się za Bogiem jako Panem nad czasem i tym samym za uczestniczeniem Boga w czasie, głównie przez Wcielenie Syna Bożego, a przez to wskazuje też na udział człowieka w wieczności Boga. Wtedy wieczność jest dla chrześcijanina trwaniem w Osobie Zmartwychwstałego. Trwanie to zasadza się na elemencie nieprzemijającym człowieka, czyli duszy duchowej, która otwiera człowieka na zmartwychwstanie, a przez to na nieśmiertelność rozumianą jako relacja przez Syna Bożego do Boga jako trynitarnej Miłości. Tak chrześcijaństwo ma linearne (a nie cykliczne w sensie „kołowrotu) rozumienie czasu, ale przyjmuje też pozytywną cykliczność, wyrażoną w schemacie exitus-reditus, tj. exitus jest wolnym aktem stwórczym Boga, a reditus – wolnym samoofiarowaniem się człowieka na wzór Syna Bożego. Krzyż Chrystusa jako samo-ofiarowanie się Bogu Ojcu jest modelem przeniesienia czasu w nowy sposób trwania, czyli w wieczność. Chrystus jest zatem spełnieniem czasu i początkiem wieczności człowieka wierzącego.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Ks. Krzysztof Góźdź

Abstrakt

The article is an attempt to outline the theoretical and methodological reflection on public history in the context of some conceptual models and concrete examples of case studies. Considering discursive situations, suppositions, suggestions and interpellations on the enlightenment postulate with regard to public history (including the issues: magistra vitae, emancipatory project, affirmative history, emotive revolution, critical discourse in the public space, modus art based research) I deal with the issues: what is actually the content of public history: history or memory? Does the enlightenment postulate with regard to public history turn memory into history? Are we dealing with some project concocted by the intelligentsia and scientific elite? What are the current trends in the implementation of critical discourse in public history?

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Ewa Solska

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji