Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 27
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

How exactly did Adam Zagajewski, the Cracovian exile from postwar Lvov, become the “Poet of 9/11”, as Newsweek hailed him on the tenth anniversary of the infamous terrorist attack? And why has the poem lingered on in the years that follow, comforting readers in the aftermath of all kinds of disasters, private and public, natural and manmade? This essay traces the history behind the poem’s debit in English translation on the final page of the New Yorker magazine’s first issue after the attack. It follows its subsequent afterlife as one of the best-known contemporary poems in the English language, as witnessed by its countless appearances in everything from anthologies to sermons, pop songs, and personal websites in the last eighteen years.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Clare Cavanagh
1

  1. prof., profesor literatur słowiańskich i komparatystyki (Frances Hooper Professor in the Arts and Humanities) na Uniwersytecie Northwestern

Abstrakt

Przekłady greckie i łacińskie trzech Liryków lozańskich (1839–1840) i jednego nieco wcześniejszego wiersza Adama Mickiewicza („Gęby za lud krzyczące…”).
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jerzy Danielewicz
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Filologii Klasycznej, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Abstrakt

The article attempts to outline Adam Mickiewicz’s concept of subjectivity. He introduces it in his visionary poetic drama Dziady (Forefathers’ Eve) where a radically ambivalent situation is presented through the duality of the main character Gustaw/Konrad. The article describes this duality in terms of Paul Ricoeur’s distinction between cogito exalté and cogito brisé. In Dziady Mickiewicz dramatizes the transition from exaltation to dejection, the condition of cogito brisé (living with a wound). His romantic subject cannot throw away his past, but because he is acutely aware of his failings and his inadequacy he is able to free himself from delusions of grandeur and self-centered pride. The condition of uncertainty, inadequacy and chronic insatiability is like a gaping wound or a lack which may lead the ‘I’ to open up and seek the Other. It is a vision of man who knows he is deeply flawed but capable of pursuing a noble desire; vulnerable and fallible, beset by ‘endless error’ and yet able to act and get his act together; self-centered and yet, because of the relational nature of the human identity, capable of redirecting his emancipatory energy to Others. It can be summed up the concept of homo capax (homme capable) which, as this article argues, provides the key to Mickiewicz’s anthropology.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Agnieszka Bednarek-Bohdziewicz

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza dwóch głównych źródeł ikonograficznych przedstawień Adama i Ewy w malarstwie ściennym w III–IV w. Scena grzechu pierworodnego początkowo pojawiła się w malarstwie ściennym, a najstarsze przedstawienia datowane są na III w. W następnym stuleciu wizerunki prarodziców przeniknęły zarówno do rzeźby sarkofagowej, jak i rzemiosła artystycznego. Autor artykułu zestawia ze sobą dwa różne źródła ikonograficzne, które wspólnie wpływają na ostateczny wygląd przedstawień sceny grzechu pierworodnego w sztuce tego okresu. Kluczowym źródłem literackim obok tekstu Księgi Rodzaju jest apokryf Życie Adama i Ewy, który pozwala na prześledzenie innej sekwencji wydarzeń związanych z historią grzechu pierworodnego. Z kolei antyczne przedstawienia Herkulesa oraz bogini Wenus pozwalają dostrzec związek między wizerunkami prarodziców a ikonografią pogańską.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Bartłomiej Żurawski
1
ORCID: ORCID

  1. Muzeum Narodowe w Warszawie

Abstrakt

The ten years Stanisław Pigoń spent in Wilno (1921-1931) was a very important phase of his life. Wilno not only attracted a great deal of his research but also became the focus of a lasting emotional attachment, a sentiment which he reaffirmed in a memoir published shortly before his death in 1968. Although a lot is already known about Pigoń’s Wilno decade, there are some episodes that are worth a closer examination. One of them is a debate about Konrad’s cell which he triggered off just before leaving Wilno. The controversy concerns a cell in the former Basylian Monastery where Adam Mickiewicz was imprisoned in 1823 and where Konrad, the main character of his Dziady (Forefathers’ Eve) undergoes a spiritual transformation, the climax of the poetic drama. Pigoń contributions to this interminable debate exhibit a fine balance of scholarly precision and passionate conviction. This article not only looks at the origin and the early phases of the Konrad’s cell controversy in their contemporary background but also tries to show Pigoń’s involvement in the life of the university and the cultural and literary life of Wilno.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tadeusz Bujnicki

Abstrakt

This is a comparative analysis of the key ideas regarding nation-building in the writ-ings of Adam Mickiewicz and Patrick Pearse, who have gone down to history as icons of the Polish and Irish national revival. In the case of Mickiewicz the article focuses on Dziady – Część III (Forefathers’ Eve – Part III), Konrad Wallenrod, Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego (Books of the Polish Nation and Poland’s Pilgrimage); the Irish materials include Pearce’s dramas The King and The Singer as well as Theobald Wolfe Tone’s ‘Speech from the Dock’. A trope common to all of them is the concept of ‘a beauti-ful, awesome voice’ / ‘a traitorous song’: literature as a mighty force that can create a community dedicated to the national cause. A comparison of passages that articulate the messianic idea indicates that, though understood by either writer in his own way, they both envision it as a catalyst turning nation-building literature into an apotheosis of martyrdom and death – a process which could be described as axiological metabolism. The article also examines the paradoxes of the projections of the myth of national unity in the work of both writers, especially in Mickiewicz’s Pan Tadeusz and Pearse’s short story ‘In My Garden’.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Dobromiła Księska
1
ORCID: ORCID

  1. Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych UJ
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Zestawienie dwóch obrazów powstałych w różnym czasie – Ecce Homo Adama Chmielowskiego (koniec XIX w.) i Rozstrzelania surrealistycznego (1949) Andrzeja Wróblewskiego – porównanie dwóch ważnych dzieł, kluczowych dla ich autorów, gdy chodzi o wybór drogi życiowej, to także możliwość uchwycenia zmagania się malarzy z wizerunkiem Boga. Ecce Homo jest płótnem, które oznacza dla jego autora pożegnanie z malarstwem, gdyż w trakcie długiego procesu malowania i kontemplacji tego obrazu Chmielowski postanowił całkowicie zmienić swoje życie, poświęcić się zupełnie pomocy ubogim i Bogu; z kolei Rozstrzelanie surrealistyczne jest jednym z dzieł wyznaczających moment, w którym Wróblewski porzuca swoją wiarę i postanawia przyłączyć się do rewolucji komunistycznej, wybierając (mówiąc najprościej) Lenina zamiast Boga. Tak jak oddanie się Bogu zmusiło Chmielowskiego do porzucenia nowoczesnego malarstwa, ponieważ mogło ono ukazywać Boga jedynie w historycznym kostiumie, jako należącego do przeszłości, tak okrutne i bezsensowne rozstrzelanie, które nie jest traktowane jako ofiara, ale jako nieodwracalna strata, mogło jedynie ukazać – z pełną zgodą, by użyć nowoczesnego języka malarstwa – nieuchronne zniknięcie Boga.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Adam Chmielowski, Brat Albert 1846–1916. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, oprac. Jerzy Sienkiewicz, Warszawa 1939.

Bauman Zygmunt, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość, przeł. Karolina Lebek, Warszawa 2018.

Beaumont Justin, Eder Klaus, Concepts, Processes and Antagonisms of Postsecularity, [w:] The Routledge Handbook of Postsecularity, red. Justin Beaumont, London–New York 2019, s. 3–24.

Bilska Małgorzata, Nic na pokaz. Fenomen brata Alberta, Poznań 2017.

Buc Philippe, Pułapki rytuału. Między wczesnośredniowiecznymi tekstami a teorią nauk społecznych, przeł. Michał Tomaszek, Warszawa 2011.

Bunsch Adam, Przyszedł na ziemię święty, Kraków 1947.

Dąbrowski Jakub, Demenko Anna, Cenzura w sztuce polskiej po 1989 roku, t. 1: Aspekty prawne, Warszawa 2014.

de Lubac Henri, Dramat humanizmu ateistycznego, przeł. Arkadiusz Ziernicki, Kraków 2004.

Deus otiosus. Nowoczesność w perspektywie postsekularnej, red. Agata Bielik-Robson, Maciej A. Sosnowski, Warszawa 2013.

Dzwonkowski Roman, Straty osobowe Kościoła katolickiego obrządku łacińskiego pod okupacją sowiecką w latach 1939–1941 i 1944–1945, [w:] Polska 1935–1945. Straty osobowe i ofiary represji pod dwiema okupacjami, red. Tomasz Szarota, Wojciech Materski, Warszawa 2009, s. 327–332.

Eagleton Terry, Culture and the Death of God, New Haven–London 2014.

Faron Assumpta, Ecce Homo. Historia obrazu, Kraków 1998.

Fineman Mia, Ecce Homo Prostheticus, „New German Critique”, 1999 (Winter), 76, s. 85–114.

Grabowski Waldemar, Raport. Straty ludzkie poniesione przez Polskę w latach 1939–1945, [w:] Polska 1935–1945. Straty osobowe i ofiary represji pod dwiema okupacjami, red. Tomasz Szarota, Wojciech Materski, Warszawa 2009, s. 13–38.

Jabłońska-Deptuła Ewa, Zakony diecezji przemyskiej 1772–1938, „Nasza Przeszłość”, 46, 1976, s. 207–268.

Kantor Tadeusz, Porębski Mieczysław, Grupa młodych plastyków po raz drugi. Pro domo sua, „Twórczość”, 1946, 9, przedruk: W kręgu lat czterdziestych. Rysunki, grafiki, akwarele i formy przestrzenne, cz. 1, red. Józef Chrobak, Kraków 1990, s. 99.

Kantor Tadeusz, Surrealizm, „Przekrój”, 1948, 21 (163), s. 12–14.

Kemp Martin, Christ to Coke. How Image Becomes Icon, New York 2012.

Korsak Karol, Sztuka religijna w dawnych wiekach, Poznań–Warszawa–Lublin 1949.

Koza Paweł, Brat Albert i radykalna praca socjalna, „Zeszyty Pracy Socjalnej” 2015, 2 (20), s. 57–70.

Kula Marcin, Communism as Religion, „Totalitarian Movements and Political Religions”, 6, 2005, 3, s. 371–381.

Kula Marcin, Religiopodobny komunizm, Kraków 2003. Latour Bruno, Nigdy nie byliśmy nowocześni. Studium z antropologii symetrycznej, przeł. Maciej Gdula, Warszawa 2011.

Lenin Włodzimierz I., O stosunku partii robotniczej do religii, „Praletarij”, 13 V 1909, za: idem, Dzieła wszystkie, t. 17, Warszawa 1986, za: www.marxists.org/polski/lenin/1909/05/o_st_par.htm (dostęp: 29 III 2021).

Malewska Hanna, Mity, „Życie Literackie”, 1946, 3–4, s. 1–2.

Michalski Konstanty, Brat Albert, Kraków 1946.

Michalski Konstanty, Data urodzin brata Alberta, Kraków 1947.

Nowaczyński Adolf, Najpiękniejszy człowiek mego pokolenia. Brat Albert, Poznań–Warszawa–Wilno–Lublin [b.d.].

Piotrowski Piotr, Artysta między rewolucją a reakcją. Studium z zakresu etycznej historii sztuki awangardy rosyjskiej, Poznań 1993.

Rousseau Jean-Jacques, Umowa społeczna, przeł. Antoni Peretiatkowicz, Kęty 2007.

Ryszkiewicz Andrzej, Malarstwo polskie. Romantyzm, historyzm, realizm, Warszawa 1989.

Ryś Grzegorz, Ecce Homo, Kraków 2013.

Santiago José, From „Civil Religion” to Nationalism as the Religion of Modern Times. Rethinking a Complex Relationship, „Journal for the Scientific Study of Religion”, 48, 2009, 2, s. 394–401.

Sloterdijk Peter, Krytyka cynicznego rozumu, przeł. Piotr Dehnel, Wrocław 2008.

Stiker Henri-Jacques, A History of Disability, transl. William Sayers, Ann Arbor 1999.

Stoichita Victor I., Krótka historia cienia, przeł. Piotr Nowakowski, Kraków 2001.

Świadectwo oddania bez reszty. Karol Wojtyła o bł. bracie Albercie Chmielowski, red. Kazimierz Bukowski, Kraków 1984.

Turowski Andrzej, Między sztuka a komuną. Teksty awangardy rosyjskiej 1910–1932, Kraków 1998.

Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927–1957), red. Magdalena Ziółkowska, Wojciech Grzybała, Ostfildern– Warszawa 2014.

Wojtyła Karol, Brat naszego Boga, Kluczbork 1996. Wojtyła Karol, Dzieła literackie i teatralne, t. 1: Juwenilia 1938–1946, red. Jacek Popiel, Kraków 2019, s. 220–276.

Wystawa grafiki meksykańskiej, [katalog wystawy], Muzeum Narodowe w Warszawie 1949.

Zaremba Marcin, Wielka trwoga. Polska 1944–1947. Ludowa reakcja na kryzys, Kraków 2012.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Anna Markowska
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Wrocławski

Abstrakt

This article discusses Grzegorz Uzdański’s verse novel Wypiór (2021, the title is a pun on the word ‘upiór’, Pol. spectre) which is multifaceted commentary on the Romantic tradition and the ‘Romantic paradigm’, epitomized in the figure of Adam Mickiewicz transformed into a vampire. The pop-cultural frame invites the reader to pursue all kinds of links between Wypiór and the gallery of the living dead, ghosts and spectres in Mickiewicz’s stories (conceived both as characters from the past and a metaphoric projections of the Romantic poet). The article compares the references and allusions in Uzdański’s novel to Mickiewicz’s own text as well as the text of another contemporary comic horror novel, Ale razem z naszymi umarłymi ( But Not Without Our Dead) by Jacek Dehnel. The analyses, which rely on a methodological toolkit inspired by Jacques Derrida’s hauntology, offer a more accurate reading of Wypiór and highlight its place in the contemporary reception of Romanticism with its predilection for haunting, ghosts or persistent spectral presence.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Michał Gliński
1
ORCID: ORCID

  1. Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych UJ

Abstrakt

Po upadku I Rzeczypospolitej książę Adam Kazimierz Czartoryski (1734–1823) angażował się w szereg działań na polu kultury, literatury i oświaty. Celem niniejszego artykułu jest bliższe rozpoznanie jego aktywności na ówczesnym rynku prasowym. Generał ziem podolskich był bowiem (zakulisowym) inicjatorem i koordynatorem ruchu czasopiśmienniczego w Wilnie, Warszawie oraz Lwowie. Przyczynił się do powstania takich periodyków, jak: „Gazeta Literacka Wileńska”, „Dziennik Wileński”, „Pamiętnik Warszawski” czy „Pamiętnik Lwowski”.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jolanta Kowal
1

  1. Instytut Polonistyki i Dziennikarstwa Uniwersytet Rzeszowski al. Rejtana 16c PL 35-959 Rzeszów

Abstrakt

Autor jest zdania, że na poglądy filozoficzne Karola Marksa silnie oddziałała tradycyjna kultura żydowska z jej wysokim uznaniem dla pracy umysłowej, wiarą w cudowną genialność pewnych poglądów, ambicją życiową i jakiegoś rodzaju fatalizmem. Po drugie, co sam Marks wyraźnie podkreślał, jego filozofia pozostawała pod silnym wpływem Hegla. Po trzecie, i to jest główny cel tego artykułu, można wykazać, że Marks wysoko cenił poglądy Marcina Lutra i jego wpływ na przemiany religijne w Europie. Autor stawia sobie za cel prześledzić wspólne wątki przewijające się w dziełach Lutra i Marksa. Obaj określali sens ludzkiego życia przez zaangażowanie w wykonywanie ciężkiej i mozolnej pracy, umysłowej lub fizycznej. Obaj byli oburzeni naiwnością i ideologicznym zaślepieniem niewykształconych mas. Obaj uważali, że przyczyną zabobonnego myślenia była opresyjna wiara nasilająca strach przed wiecznym potępieniem lub przed głodem i zmuszająca lud do posłuszeństwa. Wreszcie obaj uważali, że bierność i naiwność można przezwyciężyć tylko przez rewolucję, która zajdzie w powszechnej świadomości i w warunkach życia. Obaj dążyli do takiej rewolucji, choć każdy do innej.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jacek Hołówka
ORCID: ORCID

Abstrakt

Zjawisko tzw. polskiego teatru monumentalnego od niespełna stu lat opiera się próbom konceptualizacji. Tworzony przez ludzi czasów przełomu w osobliwej „transepokowej” przestrzeni mentalnej, powstawał z hybrydycznego surowca łączącego romantyczną i postromantyczną treść z awangardową formą. „Narodowy i ponadnarodowy jednocześnie”, przynieść miał na drodze „zawangardyzowania romantyzmu” czy też „unarodowienia awangardy” niepowtarzalny, myślowo-artystyczny konstrukt, który okrzyknięty został odkrywczym polskim wkładem w reformę europejskiego teatru. Z racji swojego heterogenicznego surowca bywał zaliczany do grona przedsięwzięć o charakterze awangardowym, to znów wykluczany z niego, a właściwą problematyzację zagadnienia utrudniała dotąd matryca myślowa, zbudowana wokół dogmatu o nieprzystawalności awangardy i tzw. obowiązków narodowych. W perspektywie współczesnych interdyscyplinarnych badań nad „mozaikowym” modernizmem i jego wewnętrznymi napięciami zjawisko to wydawać może się jednak ciekawą egzemplifikacją syntetyzującej pracy modernizmu.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Joanna Stacewicz-Podlipska
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Sztuki PAN

Abstrakt

Identification plays an important role in relation to control objects and processes as it enables the control system to be properly tuned. The identification methods described in this paper use the Stochastic Gradient Descent algorithms, which have so far been successfully presented in machine learning. The article presents the results of the Adam and AMSGrad algorithms for online estimation of the Dielectric Electroactive Polymer actuator (DEAP) parameters. This work also aims to validate the learning by batch methodology, which allows to obtain faster convergence and more reliable parameter estimation. This approach is innovative in the field of identification of control systems. The researchwas supplemented with the analysis of the variable amplitude of the input signal. The dynamics of the DEAP parameter convergence depending on the normalization process was presented. Our research has shown how to effectively identify parameters with the use of innovative optimization methods. The results presented graphically confirm that this approach can be successfully applied in the field of control systems.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jakub Bernat
1
ORCID: ORCID
Jakub Kołota
1
ORCID: ORCID

  1. Institute of Automatic Control and Robotics, Poznan University of Technology, Poznan, Poland

Abstrakt

Adam Mickiewicz’s Pan Tadeusz (in English: Sir Thaddeus, or the Last Lithuanian Foray), the national epic poem, was first published in June 1834. It was perceived as a idyllic work, full of happiness and very ideal heroes. However, one of the most problem of this poem is treason! It is very important to put a question: what is treason in the strict sense of the word? There are a lot of kinds of treason or only one? Is it possible to betray own country on account of favouriting strange fashion, customs or painting? In Pan Tadeusz Mickiewicz intended to stand up for the Polish tradition. He had a high opinion of loyalty, steadiness and the selfless sense of duty.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jan Tomkowski

Abstrakt

In his lecture the author explains the role played by the problem of memory in Ballady i romanse ( Ballads and romances). In his reading of the ballads he concentrates mainly on the subject of romantic memory and on the places of memory, indicating memory-forming experience of death. The author presents the hypothesis about two culminanting points of the development of memory problems – in Ballady i romanse and the consecutive parts of Dziady ( Forefathers’ Eve).
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Krzysztof Trybuś
1

  1. Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Zakład Literatury Romantyzmu

Abstrakt

Adam Mickiewicz’s Pan Tadeusz (in English: Sir Thaddeus, or The Last Lithuanian Foray ), the national epic poem, was first published in June 1834. It was perceived as a patriotic work, full of very ideal heroes. However, one of the most problem of this poem is love! Pan Tadeusz is the poem about love. There are many kinds of love: erotic love and maritial love, also familiar love (between parents and their children), love for country and others. My article applies not just to love affairs, but the very essence of love. What is love in Mickiewicz’s poem – is it “love that moves the sun and other stars” (Dante)?

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jan Tomkowski

Abstrakt

Przedmiotem rozważań jest analiza artykułów w czasopismach ukazujących się na przełomie XIX i XX w., które przedstawiały postać Jakuba Jasińskiego. Badaniami objęto następujące tytuły prasowe: „Czarno na Białem” (1939), „Echo Pragi” (1917), „Gazeta Warszawska” (1924), „Gazeta Wileńska” (1906), „Kurier Literacko-Naukowy” (1927), „Kurjer Polski” (1917), „Kurier Poranny” (1886), „Kurier Warszawski” (1917), „Nowa Reforma” (1918), „Nowa Gazeta” (1917), „Sybilla Nadwiślańska” (1821), „Świat” (1917), „Tygodnik Ilustrowany” (1917). Zamierzeniem autorów było ukazanie osoby Jasińskiego na tle historii Polski. Nawiązywano do Mickiewicza, jako tego, który starał się wynieść Jasińskiego do grona polskich patriotów. Obraz ten był wielokrotnie powielany.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Aleksandra Tomicka

Abstrakt

I have been asked to give a thought on the University. It is arranged in a sequence of “past – yesterday – today”, to which I will occasionally refer. It will not, however, constitute a rigid scheme governing this talk. The inspiration for these thoughts was specified by the question “what perception of the University I imbibed in my family home, how I later confronted this with my own practice or «experience» of the University, how I look at it from the perspective of the experience I have had and from observing the changes taking place.”
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tomasz Schramm
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

This paper focused on a study concerned with the motion of platforms at loading stations during truck changing in Trucklift slope hoisting system built in Jaeryong open-pit iron mine, DPR of Korea. The motion of platform in Trucklift slope hoisting system produces undesirable effect on truck changing. To analyze the motion of platform during truck changing, we built the dynamic model in ADAMS environment and control system in MATLAB/Simulink. Simulation results indicate that the normal truck changing can be realized without arresters at loading stations by a reasonable structural design of platforms and loading stations.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

[1] A.A. Kuleshov, RU Patent, 2168630 C1, filed June 10 (2001).
[2] W . Peter, WO, 2008/138055 A1, filed Nov. 20 (2008).
[3] J.D. Tarasov, RU Patent, 2284958 C1, filed Oct. 10 (2006).
[4] http://www.siemagtecberg.com/infocentre/technical-information/ti_27-trucklift.html, accessed: 05.02.2017
[5] M. Schmid, Tire modeling for multibody dynamics applications. Technical Report, sbel.wisc.edu, University of Wisconsin‐Madison, 5-14 (2011)
[6] X.B. Ning, C.L. Zhao, J.H. Shen, Procedia Engineering 16, 333-341 (2011).
[7] X.Q. Zhang, B. Yang, C. Yang, G.N. Xu, Procedia Engineering 37, 120-124 (2012).
[8] P.G. Adamczyk, D. Gorsich, G. Hudas, J. Overholt, Proceedings of SPIE 5083, 63-74 (2003).
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tok Hyong Han
1
ORCID: ORCID
Kwang Hyok Kim
1
ORCID: ORCID
Un Chol Han
2
ORCID: ORCID
Kwang Myong Li
2
ORCID: ORCID

  1. Kim Chaek University of Technology, Faculty of Mining Engineering, Pyongyang, Democratic People’s Republic of Korea
  2. Kim Chaek University of Technology, School of Science and Engineering, Pyongyang, Democratic People’s Republic of Korea

Abstrakt

Roman Micnas was a distinguished Polish physicist, well known for his works in the field of condensed matter theory and statistical physics. One of his best known achievements is development of theory of superconductivity with local electron pairing. He also published a number of important contributions to the theory of magnetism, theory of phase transitions, and theory of ultracold atoms on optical lattices. His more than 140 publications were cited over 3200 times by other authors. He graduated at the Faculty of Mathematics, Physics and Chemistry of Adam Mickiewicz University (AMU) in 1970, where he hold a position until his passing away on 13 January 2022. He received PhD in 1978, habilitation in 1988, and became Professor in 1990. In the Faculty of Physics of AMU he was the head of Solid State Theory Division in years 1998–2018. For his development of theory of superconductivity with local electron pairing he was awarded, together with Stanisław Robaszkiewicz, the Marie Skłodowska-Curie Scientific Prize of the Polish Academy of Sciences (PAS) in 1989. In 1994 he became Corresponding Member of PAS, and in 2016 – Ordinary Member. He served a number of important functions in PAS, among others he was a member of Committee for Physics of PAS, and since 2015 a Dean of Division III of Exact Sciences and Earth Sciences of PAS. He was a member of several scientific societies: Polish Physical Society, European Physical Society, American Physical Society and American Association for Advancement of Science. He co-organized 35 home and international conferences, among others the cycle of the European Conferences „Physics of Magnetism”, which he co-chaired since 1993.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tomasz Kostyrko
1
Marek Thomas
1

  1. Wydział Fizyki, Instytut Spintroniki i Informacji Kwantowej, Zakład Teorii Materii Skondensowanej, Uniwersytet im.Adama Mickiewicza

Abstrakt

Adam Łomnicki, a member of the Polish Academy of Sciences, the Polish Academy of Arts and Sciences and Academia Europaea, passed away on 15th December 2021. Adam Łomnicki was born in Warsaw, as a descendant of famous Łomnicki scholars - naturalists and mathematicians. He spent his childhood and youth in Sokołów Małopolski and Zakopane, where he completed his secondary school. In the years 1952–1957 he studied biology at the Jagiellonian University, where despite the domination of Soviet biology at the time, which denied the existence of scientific genetics and evolutionism, he had the opportunity to learn about these fields. His first job was at the Department of Nature Conservation of the Polish Academy of Sciences; he worked in the Tatra Mountains. Soon after graduating, Adam Łomnicki spent a few months at Oxford with one of the greatest ecologists of the time, Charles Elton. On his advice and under the supervision of prof. Roman Wojtusiak, he conducted his PhD thesis on the factors determining distribution of arachnids and coleopterans in the Tatra Mts. and graduated in 1961. His habilitation, completed in 1971, concerned the population ecology of Roman snails and led to very important conclusions on the effect of differences between individuals in population regulation (published in Nature). At that time, there was a crisis in environmental biology, caused by the contradictions between the principles of evolutionary theory and the existence of altruism and population regulation. An attempt to resolve these contradictions was Wynne Edwards' concept of group selection (1962), which, thanks, among others, to Łomnicki, turned out to be wrong. The concept of kin selection, put forward by W.D. Hamilton in 1964, of reciprocal altruism by Robert Trivers (1971) and models based on game theory by Maynard-Smith and Price (1973) resolved conflicts with behavioural biology, but it was Łomnicki's concept, based on mathematical models and supported by empirical studies showing the importance of individual variation in a population, that finally solved one of the most important problems of modern evolutionary biology and ecology – regulation of population numbers; Łomnicki's concept, presented in several publications, culminated in the book “Population ecology of Individuals” (Princeton University Press, 1988). Adam Łomnicki was not only a researcher, but also a master and teacher of a few generations of Polish evolutionary biologists and ecologists. With great enthusiasm he organized ecological seminars, national Schools of Mathematical Modeling in Biology (1975–1985), Evolutionary Biology Workshops (4 times a year in 1995–2012) later transformed into several-day international Polish Evolutionary Conferences. He was an excellent lecturer, and author or co-author of the most important Polish textbooks in the field of population ecology, evolutionary genetics and mathematical statistics for natural scientists. In 1981–1988 he was director of the Institute of Environmental Biology (now Institute of Environmental Sciences) of Jagiellonian University; during the dramatic change of political system in Poland, Łomnicki contributed to the modern organization of this institution and to the way of conducting university studies in modern Western style. Privately, he was very sociable, had a great sense of humor, was interested in history and skiing.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jan Kozłowski
1
January Weiner
1
Michał Woyciechowski
1

  1. Em. prof. Instytutu Nauk o Środowisku Uniwersytetu Jagiellońskiego

Abstrakt

The Poznań Branch of the PAN Archive in Warsaw was established in May 1956. From April 1974, the headquarters of the Branch was located in the building of the Poznań Society of Friends of Sciences in Poznań. The Archive collects, processes and makes available archival materials on the activities of the Polish Academy of Sciences and legacies of scholars. The legacies that form the backbone of archival resources are gathered through purchases, donations and deposits. Then they are compiled in the form of inventories and made available for research purposes. The collections of the Archive of the Polish Academy of Sciences in Poznań contain rich documentation of the history of science in Poznań and in Poland. They concern both scientific institutions, including laboratories, editorial offices and some institutes of the Polish Academy of Sciences, the University of Adam Mickiewicz in Poznań and other Poznań universities, as well as biographies of individual scientists, especially those connected to Poznań and Greater Poland. Archival collections with valuable materials related to groundbreaking events in the post-war history of Poznań and Poland are also interesting. Archival collections are also displayed at exhibitions and during scientific conferences. Archives from two legacies are available on the CYRYL portal – the Poznań Local Digital Repository.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jarosław Matysiak
1

  1. PAN Archiwum w Warszawie Oddział w Poznaniu

Abstrakt

Adam Mickiewicz's epic poem Pan Tadeusz, published in Paris in 1834, can be seen as an expression of a romantic culture of remembrance which emerged in Poland and Lithuania in the aftermath of a traumatic political event, the January Uprising of 1830–1831. This article discusses the poet's transformation of the devices and generic model of heroic epic for the double purpose of expressing a notion of historical time which holds out an open future for both the individual and the national community, and of promoting the acceptance of a complicated past through the resolution of its conflicts. Both in Poland and in Lithuania, Pan Tadeusz was regarded as a monumental tribute to the culture of the Polish-Lithuanian Commonwealth and a major influence on the modern national literatures in Lithuanian, Belarusian and Yiddish, sprouting on the territory of the former Grand Duchy of Lithuania.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Brigita Speičytė
1
ORCID: ORCID

  1. prof. dr hab., Departament Literatury Litewskiej, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Wileńskiego

Abstrakt

This article deals with the issues of the creative process explored by Adam Zagajewski in his writings, especially in his poems forming the cycle of Autoportraits. Indeed, he revisited the subject on numerous occasions, pointing to the importance of inspiration, which, he regretted, received too little attention in today’s world. Be it as it may, in the end it all comes down to the question about how he actually wrote his poems. This article is the first attempt to reconstruct the methods of Zagajewski’s creative work; it also retraces the process of writing a single poem from a poetic note to its final version.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Anna Czabanowska-Wróbel
1
ORCID: ORCID

  1. Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego

Abstrakt

W artykule przedstawiono wszelkie ślady po Johannie Georgu Adamie Forsterze (1754–1794) zachowane w zbiorach PAN Biblioteki Gdańskiej. Znany polskoniemiecki przyrodnik i podróżnik, urodzony niedaleko Gdańska, był autorem prac naukowych, dzieł podróżniczych i politycznych, a nawet rewolucjonistą. Autorka artykułu omówiła zarówno fragmentaryczne materiały rękopiśmienne dotyczące J. G. A. Forstera, jak i jego liczne drukowane publikacje oraz opracowania mu poświęcone, powstałe do 1800 roku i znajdujące się w obecnych zbiorach Biblioteki Gdańskiej. Nie pominęła działalności translatorskiej i wydawniczej tego autora, profesora uniwersytetów w Wilnie i w Kassel, której poświęcał się m.in. w celach zarobkowych. Wspomniała również o zachowanym w gdańskiej książnicy dorobku naukowym jego ojca, również przyrodnika, Johanna Reinholda Forstera (1729–1798). Obaj Forsterowie, starszy i młodszy, uczestniczyli w słynnej drugiej wyprawie kapitana Jamesa Cooka dookoła świata w latach 1772–1775, zrelacjonowanej w dwutomowym dziele, znanym w niemieckiej wersji jako Johann Reinhold Forster’s und Georg Forster’s Reise um die Welt in den Jahren 1772 bis 1775, Berlin 1778–1780. Natomiast za drugą co do ważności, tym razem samodzielną pozycją w dorobku Forstera młodszego uważana jest praca Ansichten vom Niederrhein, von Brabant, Flandern, Holland, England und Frankreich im April, Mai und Junius 1790, Berlin 1791–1794 – trzyczęściowa relacja z podróży po Europie odbytej wraz z Alexandrem von Humboldtem w pierwszym okresie rewolucji francuskiej.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Magdalena Madeja-Grzyb
1

  1. PAN Biblioteka Gdańska, Dział Zbiorów Specjalnych, Pracownia Starych Druków

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji