TY - JOUR N2 - Henryk Elzenberg odcisnął swe piętno na polskiej powojennej myśli politycznej – stał się symbolem intelektualnej i duchowej konsekwencji, co uczyniło zen filozofa czasów trudnych. To o nim Adam Michnik pisał w latach 80. jako o filozofie na „czas głazowładztwa”. Wprawdzie w dorobku autora Kłopotu z istnieniem aktywność intelektualna przybierała różną formę, ewoluowała, zmieniając się pod wpływem dziejowych wydarzeń. Konstrukcje teoretyczne zanurzone w klimacie Młodej Polski znacznie różniły się od tych z okresu międzywojennego, tamte zaś – od zapisek czynionych w czasie drugiej wojny światowej i po niej. Elzenberg niezwykle żywo reagował na zmieniający się wokół niego świat, a myśl teoretyczna podążała za historycznymi wydarzeniami, usiłując ogarnąć je, ukazać w szerszej perspektywie i opisać językiem filozofii. Jednak podstawowym przekonaniom oraz intuicjom ich autor pozostał wierny. Przechodząc kolejne fazy – od aktywnego politycznego zaangażowania, przez indywidualizm i okres aktywności teoretycznej, do wewnętrznej emigracji – pozostał wierny swym głównym twierdzeniom, iż zbiorowość, polityka, ale także jednostka stają się wartościowe nie przez prosty fakt egzystencji, ale dzięki odniesieniu do idei oraz wartości. L1 - http://www.czasopisma.pan.pl/Content/106445/PDF-MASTER/P.Filoz.%204-17%2010-A.Nogal.pdf L2 - http://www.czasopisma.pan.pl/Content/106445 PY - 2017 IS - No 4 KW - Henryk Elzenberg KW - polityka KW - indywidualizm KW - arystokracja KW - wolność KW - konieczność dziejowa KW - emigracja wewnętrzna A1 - Nogal, Agnieszka PB - Komitet Nauk Filozoficznych PAN PB - Wydział Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego DA - 2017.12.15 T1 - Emigracja wewnętrzna jako postawa polityczna. Henryk Elzenberg (1887–1967) UR - http://www.czasopisma.pan.pl/dlibra/publication/edition/106445 T2 - Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria ER -