TY - JOUR N2 - Richard B. Brand, twórca podręcznika Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, oraz Richard M. Hare, autor książki Myślenie moralne: jego płaszczyzny, metody i istota, w swoich dziełach nawiązali dyskusję, która wniosła istotne argumenty do debaty nad zagadnieniem relatywizmu etycznego. Brandt analizuje dwie trudności, z którymi mierzy się Hare. Pierwsza dotyczy akceptacji niewolnictwa na gruncie utylitaryzmu. Według Brandta koncepcja Hare’a broni się przed tym zarzutem dzięki zawartemu w niej wymogowi uniwersalizacji. Natomiast Brandt zarzuca Hare’owi, że zgodnie z jego założeniami różni ludzie mogą formułować w sposób poprawny sprzeczne twierdzenia etyczne. W artykule zostają przedstawione argumenty za tym, że teoria Hare’a uniemożliwia uzasadnienie na jej gruncie sprzecznych twierdzeńetycznych, nie wyklucza jednak możliwości usprawiedliwienia takich praktyk jak niewolnictwo. L1 - http://www.czasopisma.pan.pl/Content/100339/PDF/P.Filoz.%202-16%2017-M.Piekarz.pdf L2 - http://www.czasopisma.pan.pl/Content/100339 PY - 2016 IS - No 2 EP - 175 KW - etyka KW - utylitaryzm KW - uniwersalizacja KW - uniwersalizowalność KW - ogólność KW - R.B. Brandt KW - R.M. Hare A1 - Piekarz, Michał PB - Komitet Nauk Filozoficznych PAN PB - Wydział Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego DA - 2016 T1 - Relatywistyczne aspekty utylitaryzmu Richarda M. Hare’a w świetle krytyki Richarda B. Brandta SP - 165 UR - http://www.czasopisma.pan.pl/dlibra/publication/edition/100339 T2 - Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria ER -