TY - JOUR N2 - Etyka cnót jest obecnie jedną z najważniejszych koncepcji etycznych. Jej głównym założeniem jest przekonanie, że dobre moralnie działanie może zagwarantować właściwie ukształtowany charakter moralnego sprawcy, na który składają się cnoty etyczne. W szczytowym momencie rozwoju etyka cnót została ostro skrytykowana przez sytuacjonistów – etyków zainspirowanych badaniami przeprowadzonymi w obrębie współczesnej psychologii społecznej (J.M. Doris, G. Harman, M.W. Merritt, P.B.M. Vranas). Jednym z efektów tej dyskusji jest powstanie deflacyjnych koncepcji cnoty, zarówno na gruncie sytuacjonizmu, jak i w obrębie samej etyki cnót. W moim artykule omawiam dwa deflacyjne ujęcia cnoty etycznej – jedno sformułowane przez sytuacjonistów i drugie przez etyka cnót – Roberta Adamsa, które sytuacjoniści uznali za pokrewne ich propozycji. Dokonuję krytyki porównawczej obu podejśći pokazuję ich trudności. L1 - http://www.czasopisma.pan.pl/Content/100338/PDF-MASTER/P.Filoz.%202-16%2016-N.Szutta.pdf L2 - http://www.czasopisma.pan.pl/Content/100338 PY - 2016 IS - No 2 EP - 164 KW - etyka cnót KW - cnota KW - cnota lokalna KW - cnota globalna KW - sytuacjonizm A1 - Szutta, Natasza PB - Komitet Nauk Filozoficznych PAN PB - Wydział Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego DA - 2016 T1 - Etyka cnót wobec wyników badań psychologii społecznej. Propozycje deflacyjnej koncepcji cnoty SP - 151 UR - http://www.czasopisma.pan.pl/dlibra/publication/edition/100338 T2 - Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria ER -