
Studia Maritima, vol. XXVII/1 (2014)
ISSN 0137-3587

JOANNA KUSTOWSKA*

Szczecin

PARLIAMENTARY ELECTION HELD IN POLAND  
IN 2005 AND 2007 ACCORDING TO “THE GUARDIAN” 

Keywords: the British press; parliamentary election in Poland; Poland’s image in Great 
Britain; political parties in Poland

Summary

Parliamentary elections has always been arousing extreme emotions in Poland. 
The 2005 and 2007 elections were widely addressed in the Polish media. Furthermore, 
the election campaign and the final election results attracted the attention of the British 
press, which was reflected in a number of articles published in the United Kingdom in 
2005 and 2007 respectively. The main reason behind interest that the British press had 
in the political situation in Poland had to do with large population of Polish emigrants 
residing in the UK. 

The article is aimed at presenting the standpoint of one of widely-read English dai-
lies which shapes not only the British foreign policy, but also the British public opinion, 
namely “The Guardian”.

Through presenting the profiles of two main political parties running for the 2005 
and the 2007 elections in Poland (i.e. Civic Platform as well as Law and Justice), “The 
Guardian” did its best to affect the results of the vote. The articles published in the daily 
not only described the political parties, but were also aimed at creating the image of Po-
land in Great Britain. Depending on the election results, the image of Poland and Poles 
was subject to change. 

* Uniwersytet Szczeciński, Wydział Humanistyczny, Instytut Historii i Stosunków 
Międzynarodowych, e-mail: jkustowska@gmail.com.



218 Joanna Kustowska

“The Guardian”, British daily dealing with political matters, devoted much 
of its attention to parliamentary election held in Poland in Autumn 2005 and 2007. 
Before taking a good look at articles published in the newspaper, it is worth pre-
senting the profile of the daily and political preferences expressed by its journal-
ists.

Originally “The Manchester Guardian”, “The Guardian” was first pub-
lished in Manchester in 1821, and since 1961 has been coming out also in London. 
At the very beginning a weekly, now it is published Monday through Saturday 
and owned by world-famous Guardian Media Group plc., “The Guardian” boasts 
of being the first British daily produced entirely in colour. Having in mind the 
place and moment in history when it was first published, “The Guardian” is said 
to have liberal-democratic character, in other words to be in favour of the political 
programme outlined by British Labour Party. 

As for parliamentary election, since 1945 “The Guardian” has been a com-
mitted supporter of Labour Party or Liberal Democrats (an exception was election 
held in 1951 when the daily backed the candidature of Winston Churchill). Politi-
cal sympathy expressed toward liberal parties is reflected in articles published by 
the daily. This was also the case with press coverage of two leading Polish polit-
ical parties running for election both in 2005 and 2007, namely Law and Justice 
(PiS) and Civic Platform of the Republic of Poland (PO).

Parliamentary election held in Poland in 2005

Autumn of 2005 was an important time for Polish internal policy since it 
was then that two major events took place, namely parliamentary election (to the 
Sejm and the Senate) as well as presidential election. The former was scheduled 
for 25 October 2005 and was the first election to be held after Poland had joined 
the European Union. 

After a number of corruption scandals surrounding Social Democratic Al-
liance (SLD), the Poles were to decide if they wanted to give power to the then 
ruling party or hand it over to another political group. 

Pre-election polls did not however give SLD much chance of being as suc-
cessful as in 2001 when the party received 41.04% of the vote.1 

1 Data derived from National Electoral Commission, http://wybory2001.pkw.gov.pl/sjg2_k.
html.



219Parliamentary Election Held in Poland in 2005 and 2007...

Describing the situation in Poland prior to the election, the journalists of 
“The Guardian” focused mainly on presenting the profiles of two leading political 
parties struggling for power in Poland, namely Civic Platform (PO) as well as Law 
and Justice (PiS). The groups differed considerably in a number of aspects, yet the 
daily labelled both as right-wing parties. First articles describing the aforemen-
tioned groups were published in “The Guardian” on 14 September 2005. Before 
that only few references had been made about the forthcoming election, mainly in 
the context of Polish emigrants living in Great Britain. Comparing the number of 
publications on Civic Platform as well as Law and Justice, definitely more infor-
mation was provided about the latter. In the first article, entitled “The twins who 
would take over Poland” and published on 14 September 2005,2 Ian Traynor, cor-
respondent of “The Guardian”, described the competing parties, referring mainly 
to Jarosław Kaczyński and Lech Kaczyński, and discussed the image of Poland 
to be created if the Kaczyńskis brothers won the election. Traynor presented 
Kaczyńskis as politicians sharing Catholic ideas and holding unfriendly attitude 
toward Germans, Russians, gays, communists or hooligans. He referred not only 
to their views and personality trairs, but also described their appearance. Traynor 
described Jarosław Kaczyński as a short, fat and grey-haired candidate for the 
premiership with unfriendly facial expression. He portrayed Lech Kaczyński in 
a similar way, the only difference laying in a beauty mark on the cheek of the 
latter. 

Contrary to the Kaczyńskis brothers, Traynor did not give much attention 
to Donald Tusk and Civic Platform (PO). He presented the leader of PO as a pol-
itician supporting right-wing views, yet more centred than those expressed by 
the leader of Law and Justice (PiS), hence very similar to the ones put forward 
by the daily. In fact, all the articles published by “The Guardian” were written in 
a similar tone. In his article of 12 March 2006 entitled “Homophobia seeps cross 
New UE”,3 Daniel McLaughlin stated that Poland was the least tolerant toward 
same-sex couples out of all the states that joined the European Union on 1 May 
2004. He paid attention to one more problem, namely coalition that was in power 
in Poland at that time. According to McLaughlin, the leader of Law and Justice 
expressed his controversial views on numerous occasions, namely that homosex-
ual people should not be teachers so that they could not “win young minds over”. 

2 I. Travor: The twins who would take over Poland, “The Guardian”, 14 September 2005.
3 D. McLaughlin: Homophobia seeps cross New EU,  “The Guardian”, 14 March 2006.



220 Joanna Kustowska

To add to the picture, Kazimierz Marcinkiewicz, prime minister designated by 
Law and Justice, claimed that homosexuality was something unnatural and hence 
the government should counteract presenting contrary views4. McLaughlin in 
a very subtle way (unlike other correspondents of the daily) pointed out that these 
politicians, who after all shall be the example of tolerance and defend minorities, 
intimidated, humiliated and deprived these groups of the right to work and lead 
a normal life. 

Furthermore, “The Guardian” made several references to the movie entitled 
“O dwóch takich, co ukradli księżyc” [The Two Who Stole the Moon] starred 
by Lech Kaczyński (Jacek) and his brother Jarosław (Placek) in 1962. This was 
intentional and aimed at making it evident to the readers they would vote not only 
for a right-wing politician (who PiS’s leader obviously was), but also for the boy 
they probably remembered from the movie. In this way, the journalists suggested 
that the political programme of the party would be as unrealistic as a fairy tale. 

Compared to the Kaczyńskis brothers, the leader of Civic Platform, Don-
ald Tusk, was presented as a liberal and centre-right politician in charge of the 
victorious party. Just as Polish titles, the daily under consideration anticipated 
that after winning the election Civic Platform would form coalition with Law 
and Justice, which was to open a new chapter in Polish politics. As expected by 
“The Guardian”, the party led by Donald Tusk was supposed to counterbalance 
conservative and sometimes narrow-minded views expressed by their potential 
coalition partner. 

In his article published on 24 September (i.e. one day before the election) 
and entitled “Polish right heads for election landslide”, Ian Traynor wrote that 
since both were right-wing parties, Law and Justice and Civic Platform would 
eventually form a coalition. At the same time, he stressed that such an “alliance” 
would be very fragile.5 Traynor indicated that according to the pre-election polls, 
PiS and PO could expect 30% of the vote respectively and it was difficult to state 
clearly which party would be an outright winner, whereas the former ruling party, 
namely the Democratic Left Alliance (SLD) could gain at most 5% of the vote. 

As anticipated by “The Guardian”, the most interesting competition in the 
2005 election would take place between two major committees, namely Elector-
al Committee of Civic Platform and Electoral Committee of Law and Justice. 

4 Ibidem.
5 I. Traynor: Polish right heads for election landslide, “The Guardian”, 24 September 2005.



221Parliamentary Election Held in Poland in 2005 and 2007...

According to the official results published by National Electoral Commission,6 
and to be more specific its chairman Ferdynand Rymarz, Law and Justice won 
155 seats in the Sejm, whilst Civic Platform gained 133 mandates. The results of 
the election to the Sejm were surprising not only for Civic Platform, which accord-
ing to pre-election polls was designated as a winner,7 but also for the journalists 
of “The Guardian” whose articles supported the party led by Donald Tusk. The 
required electoral threshold was exceeded by the following parties: the Repub-
lic of Poland Self Defense Party (56 seats), Social Democratic Alliance (55 man-
dates), Polish Families League (34 seats), and Polish Peasant Party (25 mandates). 
Two seats were gained by German Ethnic Minority which did not have to reach 
a 5% electoral threshold. The turnout of voters did not, however, exceed 50% and 
amounted to 40.57%.8 

The results of the election to the Senate of the Republic of Poland were an-
nounced on the same day. Out of 100 mandates, 49 seats were gained by Law and 
Justice, 34 mandates were received by Civic Platform of the Republic of Poland, 
7 seats - by Polish Families League, 3 mandates were won by the Republic of 
Poland Self Defense Party, 2 seats were gained by Polish Peasant Party and, last 
but not least, 1 seat was gained by New Senate 2005 Elector Electoral Committee. 
The remaining four mandates were received by independent candidates, name-
ly Kazimierz Julian Kutz, professor Marian Milek, Maciej Plazynski, Bogdan 
Borusewicz.9

First commentaries after the parliamentary election were published by “The 
Guardian” on another day, i.e. on 26 September 2005. Ian Traynor, the corre-
spondent of the daily specializing in political and historical events taking place 
in central Europe, in his article entitled “Poland swings to the right in general 
election”10 summed up the election to the Sejm and the Senate. As suggested 
by the title, Poland was presented as a country that since the first free election 
(i.e. since 1989) was not capable of selecting unanimously one party that could 
run the country on its own. Traynor claimed that, contrary to expectations, both 

6 National Electoral Commission, http://wybory2005.pkw.gov.pl/SJM/PL/WYN/M/index.
htm, 2005. 

7 I. Traynor: Polish right heads...
8 Result of the voting, National Electoral Commission, www.wybory2005.pkw.gov.pl/SJM/

PL/WYN/F/index.htm, 2005.
9 Ibidem.

10 I. Traynor: Poland swings to the right in general election, “The Guardian”, 26 September 
2005.



222 Joanna Kustowska

Civic Platform and Law and Justice might be unwilling to form a coalition. Fur-
thermore, he made a reference to the then forthcoming presidential election that, 
according to him, could become an opportunity for the Kaczyńskis brothers to 
take over two highest positions in Poland. 

“The Observer”, weekly owned by Guardian Media Group, i.e. the company 
publishing “The Guardian”, featured the article entitled “Poland’s former child 
stars twin poll victory” on 25 September 2005 (Sunday), i.e. when the election 
was being held in Poland and hence Polish press could not publish anything be-
cause of the election silence.11 The author, Daniel McLaughlin, published also in 
“The Guardian”. He pointed to a precedent on a European scale that might be cre-
ated in Poland if the twin politicians govern the country. Contrary to Ian Traynor, 
who in his article “Polish right heads for election landslide”12 of 24 September 
2005 stated it was difficult to point to the outright winner of the parliamentary 
election, Daniel McLaughlin designated Law and Justice as a winner. 

His attitude toward the Kaczyńskis brothers was not at all surprising. He ex-
pressed his contempt and called them “Kaczory” [The Ducks] (using both Pol-
ish and English counterparts). He also described them as conservative Catholics 
holding radical views and expressed hope that Polish people would eventually 
make a wise choice (in other words vote for Civic Platform).

It was Simon Tisdall, journalist of “The Guardian”, who believed in the coa-
lition between Civic Platform and Law and Justice. In his article entitled “Suitors 
circle a Poland in limbo”13 of 27 September 2005,14 he stated that although the 
Poles chose Law and Justice and hence gave up on radical reforms15 proposed by 
Civic Platform, Jarosław Kaczyński still needed a partner with whom he and his 
party could co-rule. 

According to Tisdall, whether or not the coalition would be formed depended 
on the results of presidential election for which Donald Tusk and Lech Kaczyński 
were to run. To prove his thesis, Tisdall cited Wojciech Kosca, Transitions Online 
analyst, who believed that such a coalition could not be created because of mutual 

11 D. McLaughlin: Poland’s former child stars twin poll victory, “The Guardian”, 25 
September 2005.

12 I. Traynor: Polish right heads...
13 S. Tisdall: Suitors circle a Poland in limbo, “The Guardian”, 27 September 2005
14 Ibidem.
15 Such reforms include: a 15% flat tax, public spending cut, and entering the Euro zone.



223Parliamentary Election Held in Poland in 2005 and 2007...

attacks made by the electoral committees of candidates standing for the presiden-
tial election.

Scant attention was paid by “The Guardian” to Social Democratic Alliance 
(SLD). In the commentaries published after the election, SLD was described as 
a humiliated post-communist party involved in a number of political scandals and 
incapable of achieving similar electoral success as in 2001. In fact it was only the 
fifth in a row to enter the Sejm of the Republic of Poland and was outdistanced by 
such parties as Self Defense Party and Polish Families League. As for the remain-
ing political groups that had received mandates in the Sejm, hardly any reference 
was made. Had it become evident that Law and Justice would form a coalition 
with one or more winning parties, “The Guardian” very briefly described the 
profiles of two of them, namely Self Defense Party and Polish Families League. 

The article entitled “Poland’s disenchanted killed off ‘New Europe”16 re-
ferred to discontent expressed by the British government over the results of elec-
tion. Labour Party together with its leader Tony Blair hoped that Civic Platform, 
which according to the pre-election polls was supposed to win17, would become 
a new ally of the British in the European Parliament. Similar opinions about the 
results of election were expressed in Brussels where everyone was afraid that the 
newly elected Polish president and the government would seek every possible way 
of contravening standards and regulations implemented by the European Union in 
order to block the EU reforms.

The article summing up the results of both parliamentary and presidential 
election, entitled “Poland’s deisenchanted killed off ‘New Europe’”, was pub-
lished on 28 October 2005, i.e. five days after Lech Kaczyński had been elected 
president of the Republic of Poland. The author of the article, Jonathan Steele, did 
his best to explain an unprecedented situation that took place in Poland. He tried 
to convince his readers that the main reason why radical right-wing parties came 
to power was growing poverty and inequalities among particular Polish regions. 

This had to do with a difficult situation faced by the Poles. In order to deter-
mine the number of the poor, “The Guardian”18 quoted data published by the World 
Bank according to which this group constituted 12% of the Polish population in 

16 J. Steele: Poland’s disenchanted killed off ‘New Europe’, “The Guardian”, 28 October 
2005.

17 I. Traynor: Poland swings...
18 According to „The Guardian”, the poor are those whose daily income does not exceed 

1.25 £



224 Joanna Kustowska

2005. Hence, it came as no surprise that the Poles felt frustrated and supported 
Law and Justice. In his article, Steele mentioned the notion of “New Europe” 
construed by Donald Rumsfeld, the US Secretary of Defense in the cabinet of 
American president George W. Bush between 2001 and 2006. The term referred 
to post-communist countries situated in central and east Europe that became in-
volved in the Iraq War after 2003 and were to bring about liberal changes there. 
According to the thesis formulated by Steele, “New Europe” ended when Polish 
society inclined toward political right, consequently putting an end to the stage of 
reforms initiated in 1989. Such a state of affairs was not only the journalists’ but 
also the British government’s concern. Steele went even further in his vision and 
claimed that Poland, which for the past 15 years had strove for reforming herself, 
stopped halfway or even had taken a step backward. 

After the election and once Law and Justice had announced its candidate for 
the premiership, the party led by Jarosław Kaczyński attempted to form a coali-
tion with Civic Platform, which was essential for running the country. Meanwhile, 
both groups conducted electoral campaigns of their candidates for the presidency. 
They did not, however, manage to reach an agreement. This lack of consensus 
had to do with personal issues (i.e. who would take over particular posts) as well 
as mutual accusations made by the two parties during the presidential campaign. 
Since they failed to create a coalition and soon Lech Kaczyński was appointed 
president of the Republic of Poland, minority government headed by Kazimierz 
Marcinkiewicz was formed on 31 October 2005. The government coalition was 
created in May 2006, after stabilization pact had been concluded.

Before the election and the coalition (eventually formed with the Republic of 
Poland Self Defense Party and Polish Families League), the politicians of Law and 
Justice attached profound importance to cooperation between Poland and Great 
Britain. It was hardly known Kazimierz Marcinkiewicz, politician and physics 
teacher, who triumphed in the election and was appointed prime minister. One 
of the main goals to be accomplished by Law and Justice as part of their foreign 
policy was to reach an agreement with Great Britain.

One of reasons behind adopting such a stance was sympathy expressed by Pol-
ish people in the survey conducted by Public Opinion Research Centre (CBOS).19 

19 Public Opinion Research Centre (CBOS), Sprzymierzeńcy Polski w Unii Europejskiej 
[Supporters of Poland’s membership of the European Union], Komunikat z badań [Survey report] 
BS/120/2007, Warsaw, July 2007, p. 2.



225Parliamentary Election Held in Poland in 2005 and 2007...

They declared that Great Britain was one of major supporters of Poland in the 
European Union.20 

Parliamentary election held in Poland in 2007

On 7 September 2007, the Fifth Term of the Sejm of the Republic of Poland 
passed the Act on shortening the term of office of the Sejm.21 It was concluded by 
the then Marshall of the Sejm, Ludwik Dorn, and entered into force on the date 
of its adoption. The Act was aimed at shortening a constitutional 4-year term of 
office of the Sejm, shortening the term of office of the Senate, and thus holding 
early parliamentary election. Such a decision stemmed from the collapse of co-
alition among three parties, namely Law and Justice, Polish Families League, 
and the Republic of Poland Self Defense Party. Early election was scheduled for 
21 October 2007 by the president Lech Kaczyński.

Just as in 2005, the main rivals were Civic Platform and Law and Justice. 
This time, however, no one considered the two parties potential coalition part-
ners, but rather fierce opponents. Early election was to show in which political 
group Polish society had confidence. To be more specific, if the Poles trusted the 
party that had ruled for the past two years or believed in election promises made 
by the party led by Donald Tusk. The media became heavily involved in the elec-
toral campaign. “The Guardian” paid close attention to the “Polish case”. 

Three days before the parliamentary election, Kate Connolly in her article 
entitled “Divide and conquer”22 presented a distorted image of Jarosław and Lech 
Kaczyńskis. Expressing her criticism, she was hardly complimentary when de-
scribing the physical appearance of the brothers and their personality traits. Just 
as other journalists of “The Guardian”, to differentiate between the brothers, Con-
nolly presented Jarosław as an old bachelor living with his mother and a cat. This 
image was reinforced by cat’s hair on the suit of the prime minister. 

President Lech Kaczyński’s was presented as a man with a chubby-cheeked 
face and a characteristic beauty mark on one cheek. Having read these descrip-
tions, one might get the impression that the twin brothers had little in common. 

20 28% of the respondents declared that Great Britain was the main supporter of Poland’s 
membership of the EU, followed by the Czech Republic (22%), France (19%), Lithuania (16%).

21 Act of 7 September 2007 on shortening the term of office of the Sejm of the Republic of 
Poland, Dziennik Ustaw 2007, nr 163, poz. 1154 [Journal of Laws 2007, no. 163, item. 1154].

22 K. Connolly: Divide and conquer, “The Guardian”, 16 October 2007.



226 Joanna Kustowska

However, to show that this was not the case, Connolly quoted Slawomir Sier-
akowski, journalist of “Krytyka Polityczna” [The Political Critique], who claimed 
that the Kaczyńskis brothers used one and the same brain.23 In other words, he 
was inclined to believe they held similar views about internal and foreign policy 
to be pursued by the Polish government. To prove his thesis, Sierakowski quoted 
the Kaczyńskis’ mother, Jadwiga who when relating to their childhood said that 
even if they argued over something, at the end of the day one was ready to “die 
for” the other in line with the three musketeers motto “one for all, all for one”. 
Once Lech and Jarosław had taken over two highest posts in the Polish politic are-
na, the situation was no different. They cooperated closely with each other, made 
difficult and very often ineffective decisions, and were always supportive to each 
other. Just as journalists of “The Guardian”, while describing the leader of Law 
and Justice (Jarosław) and the president of the Republic of Poland (Lech), Con-
nolly could not avoid mentioning their connections with Catholic Radio Maryja 
[Virgin Mary Radio]. The electorate of the Kaczyńskis was referred to as “the 
brigade of mohair berets”, whereas Father Tadeusz Rydzyk was presented as an 
influential priest who controlled not only the listeners of his radio, but also the 
president and the prime minister (by threatening he would not support them in the 
then forthcoming parliamentary election). In order to present a full picture, Con-
nolly cited two elderly residents of Zoliborz (district of Warsaw) who represented 
the “core” electorate of Law and Justice party. Two men, Wladyslaw and Janek, 
emphasized the virtues of the Kaczyńskis brothers. They complained about Civic 
Platform, and blamed the Russians and Germans for Poland’s misfortune. Fur-
thermore, they were disgusted with the fact that young people, upon whom the 
results of the election might depend and who according to them did not know 
real life, did not notice the problem. The title of the article, namely “Divide and 
conquer”, might be considered a hint given to Civic Platform how to deal with the 
domination of the Kaczyńskis brothers, namely that in order to defeat the twin 
politicians, Civic Platform should not let them rule together.

Civic Platform (PO), together with its leader Donald Tusk and their young elec-
torate, represented the other extreme. According to Connelly, the majority of PO’s 
voters were young people living in big cities, spending their leisure time in trendy 
pubs and creating the positive image of Poland among their friends and acquaint-
ances living and working abroad. As for the followers of Civic Platform (fighting 

23 Ibidem.



227Parliamentary Election Held in Poland in 2005 and 2007...

with narrow-minded and nationalistic Law and Justice), the former president of 
Poland, Lech Walesa, was her staunch supporter. Regarded a world authority, he 
was promoted by “The Guardian” as a statesman advising Polish people who they 
should vote for. Walesa’s words were cited in a number of articles. He described 
Jarosław Kaczyński as an unworldly person incapable of using modern technolo-
gies (could not send short messages, had not opened a bank account, did not have  
a driving license, etc.). Connelly paid special attention to the phenomenon of 
brain drain and its scale for which she blamed, among other things, the policy 
pursued by the xenophobic Kaczyńskis brothers. Most British and Polish titles 
“designated” Civic Platform with her leader Donald Tusk as a triumphant party. 
“The Guardian” highlighted the role of Polish emigrants living in Great Britain 
and the fact they could have decisive influence on the results of election. 

The election campaign was very brief. It began officially on 8 September 
(one day after the election date had been announced) and ended on 19 Octo-
ber (i.e. lasted less than six weeks). Needless to say, before the aforementioned 
date was set, the parties had taken a number of actions as part of their election 
campaigns, namely displayed their election posters or released their TV commer-
cials. Furthermore, the political groups presented their campaign slogans. Civic 
Platform attracted her potential voters with a slogan “By żyło się lepiej. Wszyst-
kim” [So that everyone lived a better life]. On the other hand, Law and Justice 
announced “Zlikwidujemy korupcję” [We will root corruption out], whereas the 
Republic of Poland Self Defense Party started her campaign with the following 
slogan: “O prawdę i godność” [For truth and dignity].

In 2007, the parliamentary election was held on Sunday (21 October). The 
turnout of voters was record in more than 30,000 electoral districts. According 
to the official statement released by National Electoral Commission, it reached 
53.88%, which was the highest result in the parliamentary election held in Po-
land after 1989. The turnout in the 2005 election was 13.31% lower and stood at 
40.57%. Carrying out further analysis, it can be noticed that the turnout of voters 
living in urban areas was considerably higher that the turnout of voters living in 
rural areas, namely 58.8% and 45.3% respectively. An interesting fact was that 
the highest turnout of voters was reported abroad, namely 78.26%. As for Po-
land, the highest turnout was the case with Mazowieckie voivodship (60.50%), 
whilst the lowest was reported in Swietokrzyskie voivodship (47.45%). According 
to the election results disclosed by National Electoral Commission, in the 6th 
term of the Sejm, i.e. in the years 2007–2011, the vote polled by particular parties 



228 Joanna Kustowska

represented: 41.51% in the case of Civic Platform, 32.11% in the case of Law 
and Justice, 13.15% for Left and Democrats, and 8.91% for Polish Peasant Party. 
In terms of the number of mandates in the Sejm, Civic Platform gained 209 seats, 
whereas Law and Justice won 166 seats. Left and Democrats received 53 man-
dates, while Polish Peasant Party gained 31 seats. Traditionally, German Ethnic 
Minority gained one mandate. The remaining parties did not exceed the election 
threshold and did not receive any seats in the Sejm, to be more specific: Self 
Defence of the Republic of Poland (1.53% of the vote), Polish Families League 
(1.30% of the vote), Polish Labour Party (0.99% of the vote) and, last but not least, 
Women’s Party (0.28% of the vote).

Analyzing the results of election to the Senate, it can be noticed that the 
main two opponents, namely Civic Platform as well as Law and Justice, gained 
considerable number of seats in the Senate (out of 100 mandates). As for the new 
term, the former gained 60 seats, whereas the latter won 39 mandates. Last but 
not least, Wlodzimierz Cimoszewicz was elected as independent senator and not 
a member of Left and Democrats Party.

Altogether, the number of voters amounted to 16,495,000. Civic Platform 
received 6.7 million votes, Law and Justice polled 5.2 million votes, Left and 
Democrats obtained 2.1 million votes, whereas Polish Peasant Party secured 
1.4 million votes. Civic Platform won the election in northern, western and cen-
tral voivodships. As usual, Law and Justice triumphed in eastern and southern 
voivodships. The highest number of votes (namely 534,241) were obtained by the 
leader of Civic Platform – Donald Tusk. Second highest result was the case with 
prime minister Jarosław Kaczyński (273,684 votes). Lower number of votes were 
gained by: the head of parliamentary club of Civic Platform Bogdan Zdrojewski 
(213,883 votes), Minister of Justice Zbigniew Ziobro (164,681 votes) and his rival 
from Cracow – former senator of Civic Platform Jarosław Gowin (160,465 votes). 
Even fewer votes were gained by the vice-leader of Civic Platform Bronislaw 
Komorowski (139,320 votes) and deputy prime minister Przemyslaw Gosiewski 
(138,405 votes). After considering the electoral protests, The Supreme Court La-
bour Law, Social Security and Public Affairs Chamber passed the Act of 17 Jan-
uary 2008 to conclude that the election was valid.

The parliamentary election held on 21 October 2007 was featured in “The 
Guardian”. Presenting the results, the journalists used catchy titles, for instance 
“The Triumph of Civic Platform”, “The Poles entered a new era of integration 
with Europe”, “More Tolerance and Freedom in Poland”, “The Poles rejected 



229Parliamentary Election Held in Poland in 2005 and 2007...

populism and fear” – to name only some commentaries provided by the British 
daily which, just as before the election, expressed its support for Civic Platform. 

In the Monday issue of the daily, Mark Tran joyfully reported that Civic 
Platform, i.e. the party for which the development of European cooperation was 
a point of honour, had won the election in Poland.24 According to Tran, the im-
portance of Poland in Europe would increase thanks to enthusiastic approach held 
by the leader of Civic Platform toward closer integration with the EU structures 
and his friendly approach toward European, and particularly German, politicians. 
Furthermore, he claimed that the results of election would enhance the image of 
Polish government as a team of politicians with whom everyone (not only the 
British) would find it easier to cooperate. Tran believed that the EU leaders were 
in favour of the choice made by the Poles and hoped for more effective coopera-
tion with Donald Tusk than with Jarosław Kaczyński, especially having in mind 
“aggressive nationalism and the manufacturing of enemies at home and abroad” 
which was the case with the latter.25 The Germans and Russians were the most 
satisfied with such a change since it was a chance for improving the relations 
between the European Union and Russia. According to Tran, the only country 
which could be discontent with the results of election in Poland were the USA. 
Such a state of affairs stemmed from pre-election promises made by Donald Tusk, 
namely that once his party had won, they would put an end to Polish mission in 
Iraq and Polish soldiers would finally return home.

The election victory of Civic Platform improved considerably the image of 
Polish society. “The Guardian” changed significantly its approach to young Pol-
ish people who overcame their lethargy, took the fate of their homeland in their 
hands and voted for Civic Platform. This had also translated into higher turnout 
of voters which rose by 15% in comparison with the 2005 election.26 Furthermore, 
Tran noticed that the electorate of Law and Justice, i.e. elderly people, could feel 
frustrated and find it hard to live in a new reality. Formulating his policy, Jarosław 
Kaczyński highlighted the risk which, according to him, Russia posed to Poland. 
This policy, based on envy and hostility, was familiar and acceptable to the Poles 
who remembered communist times. To prove his words, Tran presented opinions 

24 M. Tran: Polish winners pledge pro-EU Shift, “The Guardian”, 22 October 2007.
25 Ibidem.
26 T.G. Ash: If our political parties did not exist, would we ever need to invent them?, “The 

Guardian”, 25 October 2007. 



230 Joanna Kustowska

expressed by young generation who voted in order to “save Poland” from Law 
and Justice.

On 21 October 2007 (Sunday), when election silence was to be observed in 
Poland and thus political parties could not turn to public agitation, “The Guardi-
an” disclosed on its website information gathered by Daniel McLaughlin, the dai-
ly’s correspondent in Wrocław.27 Contrary to his colleagues, in the article entitled 
“Twins fear the verdict of angry youth” McLaughlin described the situation in 
Poland using short statements made by young Poles living in Wrocław.

One more article looking at the parliamentary election in Poland, entitled 
“Separating the terrible twins”,28 was published on 22 October 2007. Analogically 
to views expressed by Mark Tran,29 it stated that “Polish democracy grew up on 
Sunday, when the country’s voters rejected the strident, xenophobic nationalism 
of Jarosław Kaczyński”.30 Nevertheless, apart from a number of positive aspects 
and benefits accruing from the choice made by Polish people, this time “The 
Guardian” also noticed problems that might be faced by the newly formed gov-
ernment. President Lech Kaczyński’s attitude would be first and major obstacle 
for liberal conservatives (how “The Guardian” called Civic Platform) to exercis-
ing unlimited power. The daily emphasized that it was Jarosław Kaczyński, and 
not his brother, who had lost the election. In other words, the leader of Law and 
Justice had to say goodbye to the premiership, while his younger brother, Lech, 
kept the presidential seat. As expected, this posed a number of problems and gave 
rise to conflicts between two most important persons running the country, which 
might have a detrimental effect on the situation in Poland. After all, presidential 
veto and blocking the Acts passed by the Polish parliament would be of no use for 
facilitating the functioning of political apparatus. It soon turned out that this was 
the case. The other obstacle to be overcome by the new government was the image 
of Poland created by the Kaczyńskis brothers through their policy. Needless to say, 
this image would not change overnight. An important task to be accomplished by 
Civic Platform was to blot out politicians’ (particularly European ones) memories 
of the past two years of Law and Justice ruling. According to “The Guardian”, 
German politicians would find it particularly difficult to forget that the country 
which they wholeheartedly supported in aspiring to the European Union and in 

27 D. McLaughlin: Twins fear the verdict of angry youth, „The Guardian”, 21 October 2007.
28 Separating the terrible twins, “The Guardian”, 23 October 2007.
29 M. Tran: Polish winners...
30 Separating the terrible twins...



231Parliamentary Election Held in Poland in 2005 and 2007...

negotiating the European Community budget for the years 2007–2013, over the 
past two years was a troublesome neighbour, and the relations between the two 
states [Germany and Poland] were affected by painful history and mutual accu-
sations. Similar situation was the case with relations between Poland and Russia 
which, according to the daily, resulted in imposing a ban on the import of Polish 
meat. Embargo on imports should be considered a political decision.

Apart from a number of commentaries on “terrible twins” and positive opin-
ions concerning liberal conservatives, i.e. Civic Platform, “The Guardian” also 
mentioned reasons behind the loss experienced by Law and Justice, namely that it 
was no longer the largest party in the Sejm. Furthermore, Polish Families League 
and the Republic of Poland Self Defense did not exceed the required election 
threshold. Such a state of affairs probably stemmed from the fact that Polish soci-
ety was fed up with wheeling and dealing as well as political scandals surround-
ing the government. Secondly, as a member of the North Atlantic Alliance and the 
EU Member State, the Poles, according to Timothy Garton Asha,31 felt safe for the 
first time since 1989. Needless to say, the political parties that had ruled Poland 
for the past two years (between 2005 and 2007) deprived Poles of such a feeling. 
Although Law and Justice party announced the creation of the 4th Republic of 
Poland that would combat corruption and “the system” and make Poland power-
ful and independent, it failed to fulfil its election promises. Similar opinion was 
expressed by Ian Traynor in his article “Poland rejects populism and xenophobia 
in favour of pro-Europe liberal conservatives”.32 According to “The Guardian”, 
Civic Platform was to create a coalition with Polish Peasant Party. This would 
give them altogether 240 seats out of 460 mandates in the Sejm of the Republic 
of Poland and hence enable to form majority government. The journalists of the 
daily expressed their sincere regret that the two parties had not gained 60% of 
the vote, which would allow to override the president’s (Lech Kaczyński) veto.33 

It is also worth mentioning the turnout of Polish voters living in the Unit-
ed Kingdom in the 2007 parliamentary election and the role ascribed by “The 
Guardian” to this group of electors. When Poland joined the European Union in 
2004, Great Britain did not adopt a transitional period for new EU Member States 
due to which the number of Poles residing in the United Kingdom increased 

31 T.G. Ash: If our political... 
32 I. Traynor: Poland rejects populism and xenophobia in favor of pro-Europe liberal 

conservatives, “The Guardian”, 23 October 2007.
33 Ibidem.



232 Joanna Kustowska

significantly. In September 2005, i.e. when the parliamentary election was held 
in Poland, the number of Poles was not extremely high. However, in 2007 it was 
estimated that about one million of Polish emigrants (including seasonal workers) 
lived in Great Britain.34 

Most of them were entitled to go to the polls and hence, according to British 
and Polish journalists, their votes could determine the results of parliamentary 
election. Contrary to the 2005 election, politicians took active part in “struggle for 
winning the votes of Poles living abroad”. On 29 September 2007, “The Guardi-
an” published a commentary by Helen Piss under obvious title: “Britain becomes 
battleground in Polish election”. In her in-depth article, she presented the profiles 
of both candidates for the premiership as well as discussed the purpose of the visit 
undertaken by Donald Tusk to the UK. As highlighted by Pidd, most Polish emi-
grants living in Great Britain were going to vote for Civic Platform, just because 
they were not led by Jarosław Kaczyński. What deserves attention are last words 
of Pidd’s article in which she claimed that contrary to expectations, it might turn 
out that politicians as well as British and Polish press miscalculated the number 
of Poles who would go to the polls (Pidd stressed that only 6000 electors voted in 
2005 in the UK).

Conducting his electoral campaign, the leader of Civic Platform planned to 
visit Great Britain to convince Polish emigrants to vote for his party. It should be 
emphasized that it is not embedded in the Polish culture to organize mass election 
rallies “in American style” during which the audience chants the name of a candi-
date. At the weekend between 28 and 29 September 2007, Donald Tusk travelled 
to Great Britain on cheap flight during which he met Polish emigrants. He spoke 
to several Polish families who worked in the UK, visited supermarket employing 
Polish people and took part in the Polish festival. During his campaign, Donald 
Tusk, accompanied by Radoslaw Sikorski, arranged a series of meetings with 
young people to present his programme known as “Return home”. The leader of 
Civic Platform unveiled his plans to Polish journalists: “I will ask them for support 
but most of all I want to talk to them about reasons behind their emigration and 
what could be done to convince them to return to Poland”.35 In a meeting with Pol-
ish emigrants arranged in Polish Community Cultural Centre in Hammersmith, 

34 H. Pidd: Britain becomes battleground in Polish election, „The Guardian”, 29 September 
2007.

35 Tusk zabiega o głosy w Wielkiej Brytanii i Irlandii [Tusk canvassing in Great Britain and 
Ireland], “Wprost” [Bluntly], 24 September 2007.



233Parliamentary Election Held in Poland in 2005 and 2007...

Donald Tusk took the floor: “I would make a fool of myself if I told Poles living 
in London: Listen, you should go back to Poland. What for? I could not offer them 
as well-paid jobs as they have in London. Why should appeals made by politicians 
be answered? I have to organize things in Poland to convince them [Polish emi-
grants] to return to Poland in a year, five years, or so. I want to make them believe 
they can live and work in Poland because they will not come back unless not only 
prices, but also salaries reach “western standards”. 

On 21 October 2007, i.e. on the election day, Polish media broadcasted news 
about Polish people living in Great Britain and waiting in long queues to vote in 
the parliamentary election. In the 14th issue of Biuletyn Migracyjny [Migration 
Bulletin] published by the University of Warsaw, article was published about Pol-
ish emigrants and the effect they may exert on the results of election in Poland. 
Unlike during the 2005 parliamentary election when only 35,611 Polish emigrants 
casted their votes, in 2007 the total of 205 election districts were established in 
93 countries, 20 of which in Great Britain. For the sake of comparison, 21 elec-
tion districts were established in the United States, which proved that the number 
of Polish electors living in Great Britain was great and they exerted a profound 
effect on the results of election. As anticipated both by British and Polish media, 
Polish emigrants, and particularly those living in Great Britain, had a major effect 
on the final results of election. 

After the official results of parliamentary election had been announced, it 
turned out that journalists and researchers were right to claim that the number of 
Poles voting abroad would increase (146,812 valid votes were casted).36

According to National Electoral Commission, the majority of Polish emi-
grants living in Great Britain voted for Civic Platform (74.5%). For the sake of 
comparison, situation was opposite in the United States. Polish community living 
in the USA backed Law and Justice (66.14%). According to Biuletyn Migracy-
jny [Migration Bulletin],37 Polish emigrants did not however have the final say 
in the election since their turnout was symbolic. “The simulation indicated that 
regardless whether or not votes casted by emigrants were taken into account, in 
electoral district nr 19 (Poles living abroad had the right to vote for Warsaw’s dis-
trict deputy candidate list) the distribution of mandates was similar: 11 mandates 

36 Migration Bulletin, University of Warsaw, November 2007, p. 4.
37 Ibidem.



234 Joanna Kustowska

for Civic Platform, 6 mandates for Law and Justice, and 2 mandates for Left and 
Democrats”.38

According to “The Guardian”, Polish electors living in Great Britain and 
Ireland had one thing in common, namely they had a rational and less hysterical 
approach to the parliamentary election than their compatriots in Poland.39 For 
a few days after the election the daily under discussion had published commen-
taries announcing return to democracy in Poland. What is worth noticing is the 
fact that the articles published in “The Guardian” neither backed the party led by 
Jarosław Kaczyński, nor expressed positive opinions about Law and Justice. “The 
Guardian” expressed its unequivocal support for Civic Platform and hoped that 
new standards would be introduced to Polish politics. 

OCENA WYBORÓW PARLAMENTARNYCH W POLSCE  
W LATACH 2005 I 2007 PRZEZ BRYTYJSKI DZIENNIK „THE GUARDIAN”

Streszczenie

Wybory parlamentarne w Polsce budzą duże emocje. Wybory w 2005 i 2007 roku 
były szeroko opisywane prze polskie media. Kampanią wyborcza oraz ostatecznym re-
zultatem wyborów zainteresowały się także brytyjskie media. Zainteresowanie to zna-
lazło odzwierciedlenie w artykułach prasowych, które ukazywały się w 2005 i 2007 
w Zjednoczonym Królestwie. Głównym czynnikiem, dla którego prasa w Wielkiej 
Brytanii zainteresowała się sytuacją polityczną w Polsce była duża liczba emigrantów 
z Rzeczpospolitej przebywająca na terenie Wysp. 

Artykuł ma na celu przedstawienie stanowiska jednego z najważniejszych angiel-
skich dzienników, który kreuje nie tylko brytyjską politykę zagraniczną ale także wpły-
wa na opinię mieszkańców Wielkiej Brytanii – gazety “The Guardian”.

„The Guardian” poprzez zaprezentowanie dwóch odmiennych wizerunków głów-
nych partii politycznych w Polsce – które miały zmierzyć się w wyborach w 2005 i 2007 
roku – Platformy Obywatelskiej i Prawa i Sprawiedliwości, starał się wpłynąć na wynik 
głosowania. Artykuły prasowe, które ukazywały się na łamach publikatora opisywały 
nie tylko partie polityczne, ale także miały na celu wykreowanie wizerunku Polski na 
Wyspach. W zależności od wyniku głosowania obraz Polski i Polaków ulegał diametral-
nej zmianie. 

38 Ibidem.
39 Separating the terrible twins...

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

http://www.tcpdf.org

