Search results

Filters

  • Journals
  • Authors
  • Keywords
  • Date
  • Type

Search results

Number of results: 6
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The author submits a brief account of his claim concerning the ethical component of the speaking beings’ nature. He voiced these views at a number of places, beginning with his works in the mid‑nineties. As against Kant’s idea of God being the source of moralisches Gefühl, or of his „categorical imperative”, the logically necessary (and thus sufficient) root of speaking beings’ ethical nature must be seen in their language faculty as such (while nothing deprives God of what used to be called „His gift” of that faculty). A linguistic‑analytic reasoning that leads to the above conclusion is presented.
Go to article

Bibliography

1. Anzenbacher A. (2008), Wprowadzenie do etyki, przeł. J. Zychowicz, Kraków: WAM.
2. Bogusławski A. (1996a), Logiczne, nielogiczne, pozalogiczne, „Przegląd Humanistyczny” 5, s. 109–142.
3. Bogusławski A. (1996b), Świętość jakości życia?, „Przegląd Humanistyczny” 2, s. 1–39.
4. Bogusławski A. (1997), Do świata przez język, „Przegląd Humanistyczny” 2, s. 103–129.
5. Bogusławski A. (1998a), O negacji w konstrukcjach z czasownikiem „chcieć”, w: E. Jędrzejko (red.), Nowe czasy, nowe języki, nowe (i stare) problemy, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 105–127.
6. Bogusławski A. (1998b), Science as linguistic activity, linguistics as scientific activity, Warszawa: Katedra Lingwistyki Formalnej UW.
7. Bogusławski A. (1999), On ‘good’ and ‘bad’, w: J.L. Mey, A. Bogusławski (red.), „E pluribus una”. The One in the Many. For Anna Wierzbicka, Odense: RASK and Odense University Press, s. 103–133 [przedruk w: Bogusławski 1998b; z dodatkowymi komentarzami także w: Bogusławski 2011a].
8. Bogusławski A. (2001), Reflections on Wierzbicka’s explications, „Lingua Posnaniensis” XLIII, s. 47–88.
9. Bogusławski A. (2003a), Dlaczego „śmieszny człowiek” był śmieszny?, w: I. Bobrowski (red.), Anabasis, Kraków: Lexis, s. 41–52.
10. Bogusławski A. (2003b), Przypomnienie, „Przegląd Humanistyczny” 3, s. 91–93.
11. Bogusławski A. (2007), A Study in the Linguistics‑Philosophy Interface, Warszawa: BEL Studio.
12. Bogusławski A. (2011a), Reflections on Wierzbicka’s Explications & Related Essays, Warszawa: BEL Studio.
13. Bogusławski A. (2011b), Roztrząsania nadlingwistyczne, Warszawa: BEL Studio.
14. Bogusławski A. (2020), Lingwistyczna teoria mowy. Preliminaria, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
15. Bogusławski A., Drzazgowska E. (2016), Język w refleksji teoretycznej. Przekroje historyczne, t. I–II, Warszawa: Katedra Lingwistyki Formalnej UW.
16. Jadacki J.J. (1996), O nietykalności życia ludzkiego, „Przegląd Humanistyczny” 3, s. 155–160..
17. Jadacki J.J. (1997), Język i świat, „Przegląd Humanistyczny” 2, s. 99–101.
18. Jadacki J.J. (2003), Aksjologia i semiotyka. Analizy i polemiki, Warszawa: Semper.
19. Janikowski W. (2008), Naturalizm etyczny we współczesnej filozofii analitycznej, Warszawa: Semper.



Go to article

Authors and Affiliations

Andrzej Bogusławski
1
ORCID: ORCID

  1. prof. em., Uniwersytet Warszawski, Wydział Neofilologii, Katedra Lingwistyki Formalnej, ul. Dobra 55, 00-312 Warszawa
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Russell puts much weight on the concept of relation. In his view relations are real entities that are indispensable in the enterprise of defining mathematical objects, particularly numbers. In the paper I try to extend Russell’s idea beyond the domain of abstract entities. I make an attempt to show that the basic criterion of identity for concrete objects – the criterion of space‑time continuity – can be supplemented, whenever it appears inadequate, by taking into account some relations apart from those that are spatiotemporal. On this occasion I argue for the metaphysical impossibility of time travel and offer some resolutions of the classical paradoxes of identity: amoebas’ reproduction by fission or Theseus’ boat. With respect to relations I argue, against the radical separation of the self from its attributes, that there are essential attributes of the self that constitute its relatively stable individual essence.
Go to article

Authors and Affiliations

Adam Grobler
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Opolski, Katedra Filozofii, ul. Katowicka 48, 45-052 Opole
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Martin Heidegger in The Origin of the Work of Art (Der Ursprung des Kunstwerkes) developed a whole new way of thinking about art, going beyond traditionally understood aesthetics or even philosophy of art. Some of Heidegger’s thoughts, however, appear to be understated and only signal a huge complexity of both experiencing works of art and the very issue of the origin of the work of art. The analysis of the terms ‘dread’ and ‘eyeblink’ from Time and Being presented in this article complement and develop Heidegger’s ideas included in his essay. Linking art to these two crucial phenomena of fundamental ontological analysis of Dasein casts light on the status of art and its existential significance. The author aims mainly at demonstrating the aletheic connection (based on unclosedness) between the experience of ‘originary source’ of a piece of art and ‘dread’, and also, in conclusion, he points to the ‘event of Being’ as the essential, non-metaphysical origin of art.

Go to article

Authors and Affiliations

Andrzej Krawiec
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Koncepcja idei Romana Ingardena wiele zawdzięcza wypracowanej przez Jeana Heringa teorii idei, istoty i jakości idealnych. Celem artykułu nie jest jedynie prezentacja obszarów pokrewnych dla obu myślicieli i ukazanie twórczej kontynuacji myśli Heringa dokonanej przez Ingardena, ale przede wszystkim wskazanie na miejsca, w których rozchodzą się drogi obu koncepcji, i przedyskutowanie motywów, dla których tak się stało. Perspektywa ta pozwala zrozumieć powody zmiany stanowiska Ingardena w sprawie struktury idei, a także racje, które stały za przyjęciem takiej a nie innej ostatecznej ich postaci. Odmienność Ingardenowskiego projektu od wcześniejszych teorii idei najwyraźniej uwidacznia się dzięki uznaniu zmiennych w zawartości idei i ich doniosłej funkcji, co zresztą w opinii samego Ingardena stanowiło pewne novum. W artykule nie zostały pominięte również liczne problemy związane z typami i funkcją samych zmiennych.
Go to article

Authors and Affiliations

Katarzyna Barska
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The question of the human person is very important for moral theology because of the possibility of responsible human action. Nevertheless, the old utilitarianism that already comes from the empiricist position of Hume reduces the calculation of costs and benefits to an evaluation of the pleasant/unpleasant of the individual subject. The new utilitarianism takes its inspiration from Bentham and Mill and can be summarized in a threefold injunction: maximizing pleasure, minimizing pain, and expanding the sphere of personal freedom for the greatest number of persons. One of the popular promoters of preference utilitarianism in modern times is the Australian ethicist Peter Singer, whose controversial views attracted much attention not only from the scientific community in the late 1970s. In this paper we will try to show a critique of this position in several figures of philosophical and theological ethics as well as a defence of the importance of the notion of the human person and human dignity for the integral protection of human life from conception to natural death and of anthropocentrism as such in respect for all creation and all of nature.
Go to article

Authors and Affiliations

Inocent-Mária V. Szaniszló
1
ORCID: ORCID

  1. Pontifical University of Saint Thomas Aquinas (Angelicum) in Rome, Italy

This page uses 'cookies'. Learn more