Search results

Filters

  • Journals
  • Date

Search results

Number of results: 3
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Badanie odwołuje się do socjologii kultury Pierre’a Bourdieu, aby odpowiedzieć na pytanie, czy oglądanie współczesnej telewizji zależy od pozycji klasowej jednostek. Zastosowano wielowymiarową analizę korespondencji do danych sondażowych zebranych na lokalnej próbie w Polsce w 2017 roku, aby zrekonstruować przestrzeń preferencji telewizyjnych i zbadać, jakie czynniki społeczno-demograficzne i klasowe leżą u jej podstaw. Zidentyfikowano dwie główne opozycje gustu: nowa telewizja versus tradycyjna oraz orientacja na informację versus na rozrywkę. Opozycje te wynikają z różnic klasowych. Badanie rzuca światło na wzajemne oddziaływanie między wiekiem a pozycją społeczną w wyrażaniu klasowych dystynkcji i ujawnia różnice w pochodzeniu społecznym między typami konsumentów telewizji. Artykuł wzbogaca nasze rozumienie różnic klasowych, pokazując, w jaki sposób orientacje kulturowe w popularnym i wieloplatformowym środowisku telewizyjnym działają na rzecz wzmocnienia struktury klasowej we współczesnej Polsce.
Go to article

Bibliography

1. Adamczak, Marcin. 2020. Industry divide: the interdependence of traditional cinematic distribution and VOD in Poland. In: P. Szczepanik, P. Zahrádka, J. Macek, P. Stepan, eds. Digital Peripheries: The Online Circulation of Audiovisual Content from the Small Market Perspective. Springer, 145–157.
2. Adorno, Theodor W. 2019. Przemysł kulturalny: wybrane eseje o kulturze masowej. Przekład Marta Bucholc. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
3. Anderson, Chris. 2008. Długi ogon: ekonomia przyszłości – każdy konsument ma głos. Przekład Bolesław Ludwiczak. Poznań: Media Rodzina.
4. Ang, Ien. 1991. Desperately Seeking the Audience. London: Routledge.
5. Bennett, Tony, Mike Savage, Elizabeth B. Silva, Alan Warde, Modesto Gayo-Cal, David Wright. 2009. Culture, Class, Distinction. London–New York: Routledge.
6. Bennett, Tony, Modesto Gayo, David Rowe. 2018. Television in Australia: capitals, tastes, practices and platforma. Media International Australia, 167, 1: 126–145. DOI: 10.1177/1329878X18766788.
7. Bourdieu, Pierre. 1987. What makes a social class? On the theoretical and practical existence of groups. Berkeley Journal of Sociology, 32: 1–17.
8. Bourdieu, Pierre. 2009. Rozum praktyczny: o teorii działania. Przekład Joanna Stryjczyk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
9. Bourdieu, Pierre. 2022. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Wydanie nowe. Przekład Piotr Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
10. Cebula, Michał. 2015a. Beyond Economic and Cultural Capital: Network Correlates of Consumption Tastes and Practices. Polish Sociological Review, 192, 4: 455–474.
11. Cebula, Michał. 2015b. Dystynkcja na szklanym ekranie? Telewizja, praktyki odbiorcze a struktura społeczna. Przegląd Socjologiczny, 64, 3: 53–83.
12. Combes, Clément, Hervé Glevarec. 2021. Differentiation of series and tastes for TV series: The French case. Media, Culture & Society, 43, 5: 860–885. DOI: 10.1177/0163443720977277.
13. Cvetičanin, Predrag, Inga Tomić-Koludrović, Mirko Petrić, Željka Zdravković, Adrian Leguina. 2021. From occupational to existential class: How to analyze class structure in hybrid societies (The case of Serbia). The British Journal of Sociology, 72, 4: 946–973. DOI: 10.1111/1468-4446.12858.
14. Domański, Henryk, Dariusz Przybysz, Katarzyna M. Wyrzykowska, Kinga Zawadzka. 2023. Seriale telewizyjne a dystanse klasowe w Polsce. Studia Socjologiczne, 248, 1: 115–143. DOI: 10.24425/sts.2023.144836.
15. Domański, Henryk, Zbigniew Sawiński, Kazimierz M. Słomczyński. 2007. Nowa klasyfikacja i skale zawodów: socjologiczne wskaźniki pozycji społecznej w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
16. Dzierżyńska-Mielczarek, Jolanta. 2014. Rynek telewizyjny w Polsce. Studia Medioznawcze, 56, 1: 101–113.
17. Faber, Stine Thidemann, Annick Prieur, Lennart Rosenlund, Jakob Skjøtt-Larsen. 2019. Five ways to apprehend classes. In: J. Blasius, F. Lebaron, B. Le Roux, A. Schmitz, eds. Empirical Investigations of Social Space. Springer, 99–114.
18. Filiciak, Mirosław. 2013. Media, wersja beta: film i telewizja w czasach gier komputerowych i internetu. Gdańska: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
19. Fiske, John. 2010. Zrozumieć kulturę popularną. Przekład Katarzyna Sawicka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
20. Flemmen, Magne, Vegard Jarness, Lennart Rosenlund. 2017. Social space and cultural class divisions: the forms of capital and contemporary lifestyle differentiation. The British Journal of Sociology, 69, 1: 124–153. DOI: 10.1111/1468-4446.12295.
21. Friedman, Sam. 2011. The cultural currency of a ‘good’ sense of humour: British comedy and new forms of distinction. The British Journal of Sociology, 62, 2: 347–370. DOI: 10.1111/j.1468-4446.2011.01368.x.
22. Gripsrud, Jostein, Jan Fredrik Hovden, Hallvard Moe. 2011. Changing relations: Class, education and cultural capital. Poetics, 39, 6: 507–529. DOI: 10.1016/j.poetic.2011.09.007.
23. GUS. 2020. Uczestnictwo ludności w kulturze w 2019 r. Warszawa, Kraków: Główny Urząd Statystyczny.
24. Halawa, Mateusz. 2006. Życie codzienne z telewizorem: z badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
25. Hall, Stuart. 1987. Kodowanie i dekodowanie. Przekazy i Opinie, 1–2: 58–71.
26. Hesmondhalgh, David. 2006. Bourdieu, the media and cultural production. Media, Culture & Society, 28, 2: 211–231. DOI: 10.1177/0163443706061682.
27. Holt, Douglas B. 1997. Distinction in America? Recovering Bourdieu’s theory of tastes from its critics. Poetics, 25, 2–3: 93–120. DOI: 10.1016/S0304-422X(97)00010-7.
28. Jarness, Vegard. 2015. Modes of consumption: From ‘what’ to ‘how’ in cultural stratification research. Poetics, 53: 65–79. DOI: 10.1016/j.poetic.2015.08.002.
29. Kajdanek, Katarzyna, Jacek Pluta, red. 2017. Wrocławska diagnoza społeczna 2017.Raport z badań socjologicznych nad mieszkańcami miasta. Wrocław.
30. Krolo, Krešimir, Željka Tonković, Sven Marcelić. 2020. The great divide? Cultural capital as a predictor of television preferences among Croatian youth. Poetics, 80: 101400. DOI: 10.1016/j.poetic.2019.101400.
31. Kuipers, Giselinde. 2006.Televisionandtastehierarchy: thecaseof Dutch televisioncomedy. Media, Culture & Society, 28, 3: 359–378. DOI: 10.1177/0163443706062884.
32. Lahire, Bernard. 2004. La culture des individus: dissonances culturelles et distinctions de soi. Paris: Editions la Découverte.
33. Lahire, Bernard. 2008. The individual and the mixing of genres: Cultural dissonance and self-distinction. Poetics, 36, 2-3: 166–188. DOI: 10.1016/j.poetic.2008.02.001.
34. Lavie, Noa, Alexander Dhoest. 2015. ‘Quality television’ in the making: The cases of Flanders and Israel. Poetics, 52: 64–74. DOI: 10.1016/j.poetic.2015.08.006.
35. Lin, Nan, Bonnie H. Erickson. 2008. Theory, Measurement, and the Research Enterprise on Social Capital. In: N. Lin, B. H. Erickson, eds. Social Capital. An International Research Program. Oxford: Oxford University Press, 1–24.
36. Lin, Nan, Mary Dumin. 1986. Access to Occupations Through Social Ties. Social Networks, 8: 365–385. DOI: 10.1016/0378-8733(86)90003-1.
37. Lindell, Johan, Jan Fredrik Hovden. 2018. Distinctions in the media welfare state: audience fragmentation in post-egalitarian Sweden. Media, Culture & Society, 40, 5: 639–655. DOI: 10.1177/0163443717746230.
38. Lizardo, Omar, Sara Skiles. 2015. Musical taste and patterns of symbolic exclusion in the United States 1993–2012: Generational dynamics of differentiation and continuity. Poetics, 53: 9–21. DOI: 10.1016/j.poetic.2015.08.003.
39. Lotz, Amanda D. 2018. Evolution or revolution? Television in transformation. Critical Studies in Television: The International Journal of Television Studies, 13, 4: 491–494. DOI: 10.1177/1749602018796757.
40. Łuczaj, Kamil. 2013. Świat z drugiej strony ekranu: studium recepcji treści kultury popularnej przez kobiety wiejskie. Kraków: Wydawnictwo Libron.
41. Putnam, Robert D. 2008. Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych. Przekład Przemysław Sadura i Sebastian Szymański. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
42. Redfern, Nick. 2012. Correspondence analysis of genre preferences in UK film audiences. Participations: Participations: journal of audience and reception studies, 9, 2: 45–55.
43. Redfern, Nick. 2015. Age, gender and television in the United Kingdom. Journal of Popular Television, 3, 1: 57–73. DOI: 10.1386/jptv.3.1.57_1.
44. Reisner, Justyna. 2017. Rynek telewizyjny w 2016 roku. Warszawa: KRRiT.
45. Reisner, Justyna. 2018. Rynek telewizyjny w 2017 roku. Warszawa: KRRiT.
46. Reisner, Justyna. 2019. Rynek telewizyjny w 2018 roku. Warszawa: KRRiT.
47. Siuda, Piotr. 2012. Kultury prosumpcji: o niemożności powstania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.
48. Veenstra, Aleit, Philippe Meers, Daniël Biltereyst. 2020. Structured film-viewing preferences and practices: a quantitative analysis of hierarchies in screen and content selection among young people in Flanders. In: P. Szczepanik, P. Zahrádka, J. Macek, P. Stepan, eds. Digital Peripheries: The Online Circulation of Audiovisual Content from the Small Market Perspective. Springer, 227–243.

Go to article

Authors and Affiliations

Michał Cebula
1
ORCID: ORCID
Aleksandra Drabina-Różewicz
1
ORCID: ORCID
Aleksandra Perchla-Włosik
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Wrocławski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Celem artykułu jest analiza rynków małżeńskich polskiej klasy wyższej, z wykorzystaniem kategorii interpretacyjnych Pierre’a Bourdieu i Michela Callona. Tekst prezentuje miejsca spotkań jednostek z klasy wyższej. Artykuł powstał na podstawie materiału badawczego, na który składają się 23 wywiady pogłębione. Przedstawiciele klasy wyższej spotykają przyszłego małżonka/kę w miejscach ekskluzywnych, wyselekcjonowanych, w których występują trzy bariery wstępu: kapitał kulturowy, społeczny oraz ekonomiczny. Przestrzenie wraz z infrastrukturą odgrywają podczas poznania znaczącą rolę, także w kontekście dominującego gustu klasy wyższej, która unika miejsc ogólnodostępnych i styczności z klasami niższymi.
Go to article

Bibliography

1. Adamski, Franciszek. 2002. Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
2. Arosio, Laura. 2004. Gli opposti si respingono? Scelte di coppia e stabilità coniugale in Italia. Roma: Aracne Editrice.
3. Beck, Ulrich, Elisabeth Beck-Gernsheim. 2013. Całkiem zwyczajny chaos miłości. Przekład Tomasz Dominiak. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
4. Becker, Gary S. 1981. A Treatise on the family. Cambridge: Harvard University Press.
5. Becker, Gary S. 1990. Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich. Przekład Helena Hagemejerowa, Krzysztof Hagemejer. Warszawa: PWN.
6. Ben-Ze’ev, Aaron. 2004. Love Online. Emotions on the Internet. Cambridge: Cambridge University Press.
7. Berman, Marshall. 2006. „Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności. Przekład Marcin Szuster. Kraków: Universitas.
8. Bourdieu, Pierre. 2002. Marriage strategies. Population and Development Review, 28,3: 549–558.
9. Bourdieu, Pierre. 2005a. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy. Przekład Piotr Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
10. Bourdieu, Pierre. 2005b. The Social Structures of the Economy. Cambridge: Polity.
11. Bourdieu, Pierre. 2006. Medytacje pascaliańskie. Przekład Krzysztof Wakar. Warszawa: Oficyna Naukowa.
12. Bourdieu, Pierre. 2007. In Other Words: Essays toward a Reflective Sociology. Cambridge: Polity.
13. Bourdieu, Pierre. 2008. The Bachelors’ Ball. The Crisis of Peasant Society in Béarn. Chicago: Chicago University Press.
14. Bourdieu, Pierre. 2013. Outline of a Theory of Practice. Cambridge: Cambridge University Press.
15. Bozon, Michel, François Heran. 1989. Finding a Spouse. A Survey How French Couples Meet. Population: An English Selection, 44, 1: 91–121.
16. Braudel, Fernand. 2019. Struktury codzienności. Kultura materialna, gospodarka i kapitalizm XV–XVIII wiek. Przekład Ewa Dorota Żółkiewska. Warszawa: PIW.
17. Callon, Michel. 1998a. An essay on framing and overflowing: economic externalities revisited by sociology. In: M. Callon, eds. The Laws of the Markets. Oxford: Blackwell Publishers, 244–269.
18. Callon, Michel. 1998b. The embeddedness of economic markets in economics. In: M. Callon, eds. The Laws of the Markets. Oxford: Oxford University Press, 1–58.
19. Callon, Michel. 1999. Actor-network theory—the market test. The Sociological Review, 47, 1: 181–195. DOI: 10.1111/j.1467-954X.1999.tb03488.x.
20. CBOS. 2020. Klasa niższa, średnia i wyższa. Charakterystyka w oparciu o autoidentyfikacje Polaków. Komunikat z badań nr 61. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_061_20.PDF. Dostęp 11.04.2022.
21. Coleman, James. 2016. Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej. Przekład Piotr Sztompka. Kraków: Społeczny instytut wydawniczy „Znak”.
22. D’ambrosio, Gabriella, Veronica Pastori. 2017. Omogamia o complementarietà? Analisi delle scelte coniugali in Italia. Sociologia e Ricerca Sociale, 113: 143–155. DOI: 10.3280/SR2017-113007.
23. Domański, Henryk. 2015. Czy są w Polsce klasy społeczne? Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
24. Domański, Henryk, Dariusz Przybysz. 2007. Homogamia małżeńska a hierarchie społeczne. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
25. Domański, Henryk, Dariusz Przybysz. 2012. Wybór znajomego a stratyfikacja społeczna w Polsce w latach 1988–2008. Kultura i Społeczeństwo, 56, 1: 233–260.
26. Flemmen, Magne. 2012. The structure of the upper class: a social space approach. Sociology, 46, 6: 1039–58. DOI: 10.1177/0038038512437899.
27. Ford, Karly S. 2020. Marrying Within the Alma Mater: Understanding the Role of Same-University Marriages in Educational Homogamy. Sociological Research Online, 25, 2: 254–272. DOI: 10.1177/1360780419867710.
28. Gdula, Maciej, Przemysław Sadura. 2012. Style życia i porządek klasowy w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
29. Gdula, Maciej. 2009. Trzy dyskursy miłosne. Warszawa: Oficyna Naukowa.
30. GUS. 2016. Małżeństwa i dzietność w Polsce. Główny Urząd Statystyczny. https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5468/23/1/1/malzenstwa_i_dzietnosc_w_polsce.pdf. Dostęp 11.04.2022.
31. GUS. 2021. Struktura wynagrodzeń według zawodów w październiku 2020 roku. Główny Urząd Statystyczny. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-zatrudnieni-wynagrodzenia-koszty-pracy/struktura-wynagrodzen-wedlug-zawodow-w-pazdzierniku-2020-roku,5,7.html. Dostęp 15.03.2022.
32. Goffman, Erving. 2000. Człowiek w teatrze życia codziennego. Przekład Helena Datner Śpiewak, Paweł Śpiewak. Warszawa: Wydawnictwo KR.
33. Haller, Max. 1981. Marriage, Women, and Social Stratification: A Theoretical Critique. American Journal of Sociology, 86, 4: 766–795.
34. Heidegger, Martin. 1994. Bycie i czas. Przekład Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
35. Illouz, Eva. 1997. Consuming the romantic utopia. Love and the cultural contradictions of capitalism. Berkeley and Los Angeles, California: Univeristy of California Press.
36. llouz, Eva. 2010. Uczucia w dobie kapitalizmu. Przekład Zygmunt Simbierowicz. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa.
37. Illouz, Eva. 2016. Dlaczego miłość rani? Przekład Michał Filipczuk. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
38. Janiszewska, Anna. 2007. Dobór przestrzenny i demograficzno-społeczny małżeństw zawieranych w Łodzi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
39. Jasiecki, Krzysztof. 2002. Elita biznesu w Polsce. Drugie narodziny kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
40. Kacprowicz, Grażyna. 1989. Małżeństwo a struktura społeczna w Polsce. Warszawa: Instytut Socjologii UW.
41. Kalmijn, Matthijs. 1991. Shifting boundaries. Trends in religious and educational homogamy. American Sociological Review, 56, 6: 786–800. DOI: 10.2307/2096256.
42. Kalmijn, Matthijs. 1994. Assortative mating by cultural and economic occupational status. American Journal of Sociology, 100, 2: 422–452.
43. Kałuża, Dorota. 2007. Stopień otwartości rynku małżeńskiego we współczesnej Polsce. W: E. Ozorowski, R. Horodeński, red. Małżeństwo-Etyka-Ekonomia. Białystok: Wydawnictwo WSE, 97–109.
44. Kamecka, Gabriela. 2022. W poszukiwaniu nowych perspektyw badania rynków małżeńskich. Przegląd Socjologiczny, 71, 1: 10-31. DOI: 10.26485/PS/2022/71.1/1.
45. Kastory, Jan, Kamil Lipiński. 2012. Drogi do overclass. Narracje polskich elit biznesu. W: M. Gdula, P. Sadura, red. Style życia i porządek klasowy w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 139–160.
46. Kocka, Jürgen. 1984. Family and class formation: intergenerational mobility and marriage patterns in nineteenth-century Westphalian towns. Journal of Social History, 17, 3: 411–33.
47. Kot, Stanisław, Teresa Słaby. 2013. Ocena jakości życia wschodzącej klasy wyższej w Polsce. Śląski Przegląd Statystyczny, 17, 11: 209–227.
48. Kulas, Piotr. 2016. Rozmowy o inteligencji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
49. Latour, Bruno. 2010. Splatając na nowo to, co społeczne: wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Przekład Aleksandra Derra, Krzysztof Abriszewski. Kraków: Universitas.
50. Lehrer, Evelyn. 2006. Age at Marriage and Marital Instability: Revisiting the Becker-Landes-Michael Hypothesis. Journal of Population Economics, 21, 2: 463–484. DOI 10.1007/s00148-006-0092-9.
51. Luhmann, Niklas. 2003. Semantyka miłości: o kodowaniu intymności. Przekład Jerzy Łoziński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
52. Mare, Robert D. 1991. Five decades of educational assortative mating. American Sociological Review, 56, 1: 15–32. DOI: 10.2307/2095670.
53. Marks, Karol. 1956. Kapitał. Krytyka ekonomii politycznej. Księga I: Proces wytwarzania kapitału. Warszawa: Książka i Wiedza.
54. Mead, George H. 1975. Umysł, osobowość i społeczeństwo. Przekład Zofia Wolińska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
55. Mill, John S. 2000. Essays on Some Unsettled Questions of Political Economy. London: Batoche Books, Kitchener.
56. Mills, Wright Charles. 1961. Elita władzy. Przekład Ignacy Rafelski. Warszawa: Książka i Wiedza.
57. Pallasmaa, Juhani. 2012. Oczy skóry: architektura i zmysły. Przekład Michał Choptiany. Kraków: Instytut Architektury.
58. Palska, Hanna. 2002. Bieda i dostatek. O nowych stylach życia końca lat dziewięćdziesiątych. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
59. Putnam, Robert. 2008. Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych. Przekład Przemysław Sadura, Sebastian Szymański. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
60. Resnick, Irven. 2000. Marriage in medieval culture: Consent theory and the case of Joseph and Mary. Church History, 69, 2: 350–371. DOI: 10.2307/3169584.
61. Ricardo, David. 1949. The principles of political economy and taxation. London: J.M. Dent & Sons; New York: E.P. Dutton & Co.
62. Savage, Mike, Karel Williams. 2008. Remembering Elites. New Jersey: Wiley-Blackwell.
63. Smith, Adam. 1909. An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations, books. New York: P.F. Collier & Son Corporation.
64. Smits, Jeroen, Wout Ultee, Jan Lammers. 1998. Educational homogamy in 65 countries: An explanation of differences in openness using country-level explanatory variables. American Sociological Review, 63, 2: 264–285. DOI: 10.2307/2657327.
65. Szlendak, Tomasz. 2010. Socjologia rodziny Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
66. Toft, Maren, Vegard Jarness. 2020. Upper-Class Romance: Homogamy at the Apex of the Class Structure. European Societies, 23, 1: 71–97. DOI: 10.1080/14616696. 2020.1823009.
67. Veblen, Thorstein. 1998. Teoria klasy próżniaczej. Przekład Janina Frentzel-Zagórska. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
68. Warzywoda-Kruszyńska, Wielisława. 1974. Małżeństwa a struktura społeczna. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN.
69. Weber, Max. 2002. Gospodarka i społeczeństwo: zarys socjologii rozumiejącej. Przekład Dorota Lachowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
70. Zarycki, Tomasz. 2008. Kapitał kulturowy. Inteligencja w Polsce i Rosji. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
71. Zarycki, Tomasz. 2009. Peryferie. Nowe ujęcia zależności centro-peryferyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Go to article

Authors and Affiliations

Gabriela Kamecka
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Warszawski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Socjologiczne rozumienie związku między pozycją społeczną a gustem muzycznym zostało zakwestionowane za sprawą dyskusji o wszystkożerności. Biorąc ją za cel, dowodzimy, iż badanie zakresu muzycznych upodobań jest co najmniej tak samo ważne, jak badanie tego, co ludzie preferują i w jaki sposób. Lubienie tych samych rzeczy niekoniecznie oznacza zanik różnic klasowych, bo ten sam obiekt może być różnie przyswajany. Opierając się na wywiadach ilościowych i jakościowych z osobami ulokowanymi na różnych klasowych pozycjach w strukturze Wrocławia pokazujemy różnice w liczbie rodzajów cenionej muzyki pomiędzy różnymi kategoriami zawodowymi, testując tezę o wszystkożerności. Następnie zajmujemy się tym, czy różne gatunki muzyczne tworzą konkretne wzory. Dochodzimy do wniosku, że różnice w szerokości gustu nie są jedynymi czy też najważniejszymi różnicami występującymi pomiędzy grupami statusowymi. Znaczące są także typy gustu muzycznego, muzyczne orientacje (na innych ludzi lub na relaks) oraz sposoby życia z muzyką.

Go to article

Authors and Affiliations

Michał Cebula
ORCID: ORCID
Szymon Pilch

This page uses 'cookies'. Learn more