Abstract
Punktem wyjściowym artykułu jest teza, że zależność między jakością pracy i kształcenia
nauczycieli a jakością nauczania w szkole, ma charakter sprzężenia zwrotnego. Nie tylko edukacja
nauczycieli wpływa na to, co dzieje się w szkole, ale także model szkoły i programu nauczania
decyduje o tym, jak i dla jakiej szkoły są kształceni nauczyciele. Dla uzasadnienia tej tezy wykorzystano
analizę zasobów leksykalnych, za pomocą których w polskiej podstawie programowej dla
szkół ogólnokształcących są opisane oczekiwane efekty nauczania, analizę dokumentów potwierdzających
nauczycielskie kwalifi kacje kandydatów na studia podyplomowe w zakresie drugiego
przedmiotu oraz nieudokumentowane dane dotyczące doboru kadry prowadzącej przedmioty
pedagogiczno-psychologiczne na wydziałach kształcących nauczycieli przedmiotów. Całość analiz
dowodzi rozległych obszarów niedociągnięć w zakresie edukacji nauczycieli, umacnianych modelem
tradycyjnego przekazu wiedzy wytwarzanym przez obowiązujące w kraju regulacje pochodzące
z resortu oświaty.
Go to article