Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 4
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The aim of this article is to offer an in‑depth analysis of the quality of the basic act of phenomenological cognition. By juxtaposing arguments by Jan Patočka and Paul Ricoeur, the author concludes that neither negation (as Patočka claims) nor affirmation (as Ricoeur believes) but only fundamental questioning contributes to the development of fundamental phenomenological experience. From this perspective, the ‘thing of thinking’ is neither non‑Being (nothingness), nor Being, but the attitude of inquisitiveness. Philosophical acts of affirmation and negation, the correlates of which are Being and non‑Being, are responses to the basic experience of questioning. Persistence in the belief that questions have a leading role in philosophy strengthens the position of written communication as the proper medium of expression in philosophical inquiry.
Go to article

Authors and Affiliations

Daniel Roland Sobota
1
ORCID: ORCID

  1. Polska Akademia Nauk, Instytut Filozofii i Socjologii, ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Paul Ricoeur claims that while John Rawls seeks to present his theory of justice as a purely procedural conception, which remains axiologically neutral, it is in fact entangled in certain presuppositions with ethical overtones. In order to bring those presuppositions out we need, according to Ricoeur, to consider that, contrary to appearances, its justification is not inherently linear but undesirably circular. This circularity of the justification of the theory of justice manifests itself in Rawls’s postulate to strive for a ‘reflective equilibrium’, which should reconcile accepted principles of justice with ‘our considered convictions’.
Go to article

Bibliography

Dupuy J.P. (1988), Les paradoxes de «Théorie de la justice». Introduction à l'oeuvre de John Rawls, „Esprit” 134 (1).
Kant I. (1984), Krytyka praktycznego rozumu, przeł. J. Gałecki, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Mann M.H. (2012), Ricoeur, Rawls and Capability Justice. Civic Phronēsis and Equality, London – New York: Continuum Studies in Political Philosophy.
Michel J. (2006), Paul Ricoeur. Une philosophie de l’agir humain, Paris: Les Éditions du Cerf.
Rawls J. (1994), Teoria sprawiedliwości, przeł. M. Panufnik, J. Pasek, A. Romaniuk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ricoeur P. (1950), Philosophie de la volonté, t. 1: Le volontaire et l’involontaire, Paris: Aubier.
Ricoeur P. (1991), Lectures, t. 1: Autour du politique, Paris: Éditions du Seuil. Ricoeur P. (1995), Le Juste, t. 1, Paris: Éditions Esprit.
Ricoeur P. (2003), O sobie samym jako innym, przeł. B. Chełstowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ricoeur P. (2005), Le juste, la justice et son échec, Paris: Éditions de L’Herne.
Welsen P. (2006), Principes de justice et sens de justice. Ricoeur critique du formalisme rawlsien, „Revue de Métaphysique et de Morale” 50 (2).
Go to article

Authors and Affiliations

Jarosław Jakubowski
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Instytut Filozofii, ul. Ogińskiego 16, 85‑092 Bydgoszcz
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Jakkolwiek zgodnie z podręcznikowym ujęciem twórczości Paula Ricoeura zwykło się wyróżniać kilka jej dość zasadniczych zwrotów tematycznych, to jednak pytanie o jednolitość i ciągłość tematyczną tej twórczości pozostaje otwarte. Czy nie jest w szczególności tak, iż zachodzi dość wyrazista paralela tematyczna między wczesnym a późnym okresem twórczości Ricoeura? Otóż w obydwu tych okresach na pierwszy plan zdają się być wysuwane zagadnieniaściśle egzystencjalne. Koncepcja „własnej inności”, eksponowana w O sobie samym jako innym, pokrewna jest koncepcji „mimowolnego”, eksponowanej w I tomie Philosohie de la volonté. Ponadto dość zasadny wydaje się argument wskazujący, że formułowane przez Ricoeura w kolejnych dziełach tezy nie stoją w sprzeczności z wcześniej wypracowanymi przezeń tezami, lecz są niejako na nie nakładane, przez co twórczość Ricoeura „nawarstwia się” w taki sposób, że jej jednolitość zostaje zachowana. Warto wreszcie zwrócić uwagę, że Ricoeur zwykł podejmować w swych kolejnych dziełach wątki obecne już wcześniej marginalnie w innych pracach.

Go to article

Authors and Affiliations

Jarosław Jakubowski
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The starting point of the article is V. Ivanov’s epistolary statement and an expression included in it: “me, semper idem” as important for reflections on the question of “person and time.” Ivanov’s expression, considered within its context, was analysed taking into account other texts by the same poet (the poem Fio, ergo non sum, as well as others from the Prozrachnost’ cycle, author’s commentaries etc.), and S. Frank’s philosophical reflection and his idea of a person as a unity which encompasses continuing in time (“vremiaoblemlushcheje jedinstvo licznosti”). In analogous interpretation (lecture analogique) of both expressions included in the title of the article, two Paul Ricoeur’s conceptual categories were used: the idem identity and the ipse identity, as well as the thinker’s notion of their dialectic relationship. Referring to the European model of thinking about time (St. Augustine), taking into account its presence in Frank and Nikolai Berdyaev, author of the article considers two types of conceptualisations of the category of becoming, in its relation to the category of Being and the problem of transcending time in the reflections of the above- mentioned thinkers and in V. Ivanov’s poetry. Therefore, the article discusses situations in which a human as a person transcends the order of “horizontal” time, and in their existential experience enters the vertical dimension of Eternity (“moment-Eternity”). In relation to that, what turned out to be useful was another notional analogy: the concept of the “poetic moment” and “metaphysical moment” in Gaston Bachelard.

Go to article

Authors and Affiliations

Maria Cymborska-Leboda

This page uses 'cookies'. Learn more