Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Keywords
  • Date
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 106
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

The article examines the theoretical discussions on the dualism of “form” and “content” in literature and art that took place in Soviet Ukraine in the mid-1920s. The subject is considered in the context of the development of two competitive approaches of study of literature and art — Russian formalism and Marxism. The problem is observed through the comparison of ethical and ideological positions of the modernists and Marxists in Russia and Ukraine in the 1920s.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Galina Babak

Abstrakt

The purpose of this paper is an attempt to reflect on the beginnings of Ukrainian modernism. The article is an analysis of the “Open letter to Ukrainian writers” by Mykola Voronyi and his polemics with a well-known Ukrainian writer, Ivan Franko. This letter, which was published in the journal “Literaturno-Naukowy Wisnyk” in 1901, is a very important document of the epoch, bearing the mark of a literary manifesto. This little note made the Ukrainian intelligentsia aware of the crisis of so-called narodnytstvo poetics and the need for far-reaching modernization of Ukrainian literature. The writer postulated the rejection of adopted schemes in favour of the latest European trends in literature. The attempt to implement the program demands was an edition of Mykola Voronyi’s literary collection, “From the Valleys and Above the Clouds”, which has also been analyzed and discussed in this paper. The author concludes that the “Open letter to Ukrainian writers” can be considered one of the first manifestations of Ukrainian modernism

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Albert Nowacki

Abstrakt

Lektura książki Andrzeja Walickiego O Rosji inaczej (2019) jest ważną pozycją dla polskiego czytelnika, ponieważ traktuje o istotnych kwestiach polskiej i rosyjskiej historii, ideologii opartej na filozofii i sposobie interpretowania współczesności. Walicki jest wybitnym znawcą myśli rosyjskiej i z tej perspektywy interpretuje ważne zjawiska rosyjskiej kultury. Ma do tego pełne prawo i robi to kompetentnie. Walicki w swojej książce dużo miejsca poświęca zagadnieniu modernizmu, które miało wpływ na rozwój myśli socjalistycznej i zrodzoną w jej łonie opozycyjną filozofię tzw. złotego wieku. Zamierzeniem niniejszego tekstu jest dokonanie pewnych uzupełnień do oceny tych zjawisk z pozycji rosyjskiej myśli ortodoksyjnie prawosławnej. Z punktu widzenia konserwatywnej krytyki prawosławnej, niezależnie od historycznego momentu jej formułowania, modernizm stanowi przeciwieństwo prawosławnej dogmatyki, antropologii, eklezjologii i patrystyki. Ma swoje korzenie w bizantyjskim renesansie, który przewędrował do Italii po upadku Konstantynopola. Modernizm stanowi ważny paradygmat postśredniowiecznej kultury. Jest czynny w kulturze zachodniej, a stamtąd wpływa na kulturę rosyjską. Ponieważ kultura rosyjska w szczególny sposób przywiązana jest do prawosławia, które tworzy swoisty genotyp owej kultury, modernistyczne wpływy, zakorzeniając się w tej specyficznej glebie, wywołują zgoła odmienny efekt, niż to ma miejsce na Zachodzie. Najbardziej wymownym przykładem jest absolutyzm, imperializm czy socjalizm marksowski w wydaniu zachodnim i rosyjskim. Jest to zaledwie sfera ustrojowo-państwowa, niemniej dobitnie pokazuje, że ideały moderny na gruncie kultury rosyjskiej przybierały charakter religijny, a że z natury rzeczy nie były religijne – można je umieścić w sferze „mitu”.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Hanna Kowalska‑Stus
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Jagielloński, Instytut Rosji i Europy Wschodniej, ul. W. Reymonta 4, 30‑059 Kraków
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Tekst zarysowuje projekt badań nad modernizmem w Polsce, którego kluczowym elementem jest heurystyczny model modernizmu jako efekt społecznej reakcji na procesy modernizacyjne. Z jednej strony stały się one przyczyną przeświadczenia o negatywnym ich wpływie na cywilizację europejską, z drugiej wyzwoliły przekonanie o konieczności wieloaspektowej regeneracji ludzkości i jej życiowej przestrzeni.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Bolecki Włodzimierz, Modalności modernizmu. Studia, analizy, interpretacje, Warszawa 2012.

Griffin Roger, Modernism and Fascism. The Sense of a Beginning under Mussolini and Hitler, Basingstoke 2007.

Juszkiewicz Piotr, Cień modernizmu, Poznań 2013.

Modernism. Designing a New World. 1914–1939, red. Christopher Wilk, London 2006.

Szczerski Andrzej, Transformacja. Sztuka w Europie Środkowo-Wschodniej po 1989 roku, Kraków 2018.

The Cambridge History of Modernism, red. Vincent Sherry, Cambridge 2016.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Piotr Juszkiewicz
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Since the end of the 2010s, there has been an autofiction boom in Russian prose. The heroes of this literary cross‑genre are artistic projections of the authors, similar while at the same time not similar to their creators. This article presents the female protagonists of two of the most notable autofiction novels of recent years – There Was No Adderall in the Soviet Union (2017) by Olga Breininger and Wound (2021) by Oksana Vasyakina. In addition, the article describes the different life path trajectories of the young heroines. If the journey of Breininger’s artistic projection leads to self‑destruction, then the wanderings of Vasyakina’s artistic projection lead her home.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

References:

«Literatura i zhiznʹ»: avtofikshn kak staryy novyy trend, [v:] https://www.youtube.com/wat·sh?v=t6rhnFLcrjk.

Altashina V.D., Autofiction v sovremennoy frantsuzskoy literature: lego iz ego, «Izvestiya Yuzhnogo federalʹnogo universiteta. Filologicheskiye nauki» 2014, № 3.

Berezina M., Nekrasova M., Nikonova A., Sotnikova D., Segodnya «pisʹmo – eto telo»: o zhenskom avtofikshene v Rossii, [v:] https://prochtenie.org/texts/30650.

Breyninger O., V Sovetskom Soyuze ne bylo adderola, [v:] V Sovetskom Soyuze ne bylo adderola [roman, rasskazy], Moskva 2018.

Bystrova T.A., Geroy sovremennogo italʹyanskogo romana‑avtofikshn: skolʹzheniye po grani, «Vestnik Moskovskogo gorodskogo pedagogicheskogo universiteta. Seriya: Filologiya. Teoriya yazyka. Yazykovoye obrazovaniye» 2019, № 4 (36).

Delaume C., La Règle du Je. Autofiction: un essai, Paris 2010.

Ferreira‑Meyers K., Autobiography and Autofiction: No Need to Fight for a Place in the Limelight, There is Space Enough for Both of these Concepts, [in:] Writing the Self. Essays on Autobiography and Autofiction, ed. by K.W Shands, G.G. Mikrut, D.R. Pattanaik, K. Ferreira‑Meyers, Huddinge 2015.

Kun M., Postsovetskaya kazakhstanskaya nemka kak idealʹnyy material dlya sozdaniya «sverkhcheloveka» (o romane Olʹgi Breyninger «V Sovetskom Soyuze ne bylo adderola»), «Sibirskiy filologicheskiy forum» 2019, № 3 (7).

Lejeune P., Le pacte autobiographique, Paris 1975.

Levina‑Parker M., Vvedeniye v samosochineniye: autofiction, «Novoye literaturnoye obozreniye» 2010, № 3, [v:] https://magazines.gorky.media/nlo/2010/3/vvedenie‑v-samosochinenie‑autofiction.html.

NOS – 2021, [v:] http://www.prokhorovfund.ru/projects/own/108/4433/.

Pisareva E., Oksana Vasyakina: «Dlya menya printsipialʹno nazyvatʹ svoye pisʹmo zhenskim», [v:] https://novayagazeta.ru/articles/2021/03/28/oksana‑vasiakina‑dlia‑menia‑printsipialno-nazyvat‑svoe‑pismo‑zhenskim.

Pozdnyakova K., Rozhdennaya v SSSR, [v:] https://portal‑kultura.ru/articles/books/166059-rozhdennaya‑v‑sssr/.

Stryjakowska A., Powieść В Советском Союзе не было аддерола Olgi Breininger z perspektywy autofikcji, „Przegląd Rusycystyczny” 2020, nr 3 (171).

Vasyakina O., Rana, Moskva 2021.

Yuzefovich G., «Rana» Oksany Vasyakinoy – roman o perezhivanii utraty. Avtor proshchayetsya s materʹyu i rassuzhdayet o tom, kak ona povliyala na eye samootsenku, gomoseksualʹnost’ i videniye mira, [v:] https://meduza.io/feature/2021/07/03/rana‑oksany-vasyakinoy‑roman‑o‑perezhivanii‑utraty.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Michael Kuhn
1

  1. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Abstrakt

The conflict between modernism and post-modernism is one of the defining philosophical debates of the latter half of the 20th century. Proponents of modernism, striving to uphold the banner of the Enlightenment, have sought to undermine dogmatism while maintaining the tenability of certain inviolable principles. Proponents of post-modernism, similarly seeking to advance emancipation, have seen “principles” as inherently antithetical to the achievement of the professed goals of the Enlightenment. In Habermas and Derrida – prime speakers of these respective camps – this debate reached a crescendo. Yet, in both of them, we see that the respective positions of modernism and post-modernism are essentially systemically incommensurable, whereby the position of each side is undermined – in the view of the other side – by its own stance.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Lance W. Garmer

Abstrakt

The article will consider the possibility of using sources in modernising the biological study of existence in history on the basis of selected trends of “modern historiography”. The problem of sources is considered in the context of the use of anthropology of knowledge, historical anthropology, microhistory, and chaos theory in historical-medical research. In this process, I see an opportunity to look for new research spaces and, therefore, ask new questions to source messages or to search for new ones. Therefore, it is important not to forget about the need to base the narrative on the source while introducing methodological innovations.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tadeusz Srogosz

Abstrakt

Artykuł przedstawia dwa pokolenia chińskich architektów (architekci tzw. Pierwszej i Drugiej Fali), działających w okresie post-Mao, czyli od czasu wprowadzenia reform Deng Xiaopinga. Zasadniczym celem artykułu jest przedstawienie prac najmłodszych architektów Drugiej Fali i próba ich charakterystyki. Przykłady ilustrujące artykuł to realizacje takich biur jak: META-Project (Wang Shuo), TAOA (Tao Lei), ZAO/standardarchitecture (Zhang Ke), Zhao Yang Architects oraz DnA_Design and Architecture (Xu Tiantian). Wybrane realizacje są z pewnością inspirującym przykładem eksperymentalnej chińskiej architektury ostatnich lat – architektury krytycznej, która w reakcji na błędy poprzednich lat, związane z ekstensywną modernizacją miast, starała się odbudować relację z utraconą tradycją, kierować swoją uwagę na człowieka, świadomego swojego miejsca we współczesnym świecie, jak również swojego dziedzictwa. Artykuł został opracowany na podstawie materiałów źródłowych pozyskanych bezpośrednio z biur architektonicznych w ramach pracy autora nad wystawą Współczesna Architektura Chin. Modernizm udomowiony, której autor był pomysłodawcą i, wraz z prof. Wang Lu (Tsinghua Univ, Pekin), współkuratorem. Wystawa została zaprezentowana w Muzeum Manggha, jej otwarcie towarzyszyło Biennale Architektury w Krakowie w roku 2017.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Krzysztof Ingarden

Abstrakt

Brasilia. Miasto utopia. Miasto-eksperyment. Miasto-akt polityczny. Miasto-symbol i manifest. Zbudowane z idei i odważnie wrzucone w głąb lądu. I choć powstałe w latach 60. ubiegłego wieku, nadal budzi skrajne emocje. To mistrzowsko rozplanowane miasto miało być ośrodkiem wzorcowym i estetycznym symbolem nowej myśli modernistycznej, a także kluczem do sukcesu młodego brazylijskiego społeczeństwa. Minęło ponad 60 lat od podpisania aktu założycielskiego miasta przez socjalistę i populistę Juscelino Kubitschka. Jak dziś rozwija się owo urbanistyczne arcydzieło i symbol brazylijskiego modernizmu, który kiedyś zadziwił i olśnił cały świat? Co zostało z wyobrażeń i założeń funkcjonalistów? Czy można uznać, ze unikatowy eksperyment na światową skalę się udał?
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Beata Malinowska-Petelenz
Mariusz Twardowski

Abstrakt

The purpose of this article is to present main literary relations between an Italian novelist and playwright Luigi Pirandello and his compatriot, modern writer Antonio Tabucchi, which manifest themselves primarily in the subject matter taken up by Tabucchi: an identity crisis of a literary character. Comparative analysis of the content of the novels One, No One, and One Hundred Thousand and Pereira Maintains shows, that the ‘disciple’ of Pirandello not only liked to reach for a similar subject matter, but also referred to the poetics used by the Sicilian.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Dawid Wincław

Abstrakt

In these remarks I recall the attempts of pointing out the relations between philosophy and modernity in sciences in three distinctively differing point of view, that is the achievements of “the Enlightened Age” (in the sense of Ernst Cassirer), phenomenological philosophy (in the sense of Edmund Husserl) and the classicist conservatism (in the sense of Allan Bloom). In each of these cases an importance of those relations is being acknowledged. However it is not just differently evaluated and justified, but also the diagnoses and forecasts related to it look differently either.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Zbigniew Drozdowicz
ORCID: ORCID

Abstrakt

Przedmiotem rozważań są trzy etapy rozwoju myślistwa. Pierwotnie polowania miały walory adaptacyjne i w procesie uczłowieczenia przyczyniły się do rozwoju cech specyficznie ludzkich. Po wynalezieniu hodowli zwierząt obyczajowość łowiecka nadal stanowiła ważny element tożsamości kulturowej i podlegała różnorodnym transformacjom zarówno pod wpływem instytucji państwowych, jak i instytucji kościelnych. Jednakże w realiach współczesnego świata, pod wpływem wiedzy ekologicznej powstaje nowa etyka zmieniająca stosunek człowieka do zwierząt. Myślistwo pozostaje w sprzeczności z poczuciem moralnym współczesnych ludzi. Pojawiają się żądania całkowitego zakazu polowania i zastąpienia go kontynuowaniem bezkrwawych tradycji łowieckich.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Zdzisława Piątek

Abstrakt

Modern technologies have been revolutionizing industries for years, providing competitive advantages to companies. As a technology based on decentralization, Blockchain becomes a tool to support and secure processes and transactions in industries such as mining and power engineering. It also supports supply chain processes, which are particularly important in today's mining business. The use of advanced cryptography methods results in increased cyber security in entities that implement such solutions. The use of Blockchain technology carries a strong message, both to competitors and customers, about intensifying work on authentication and process traceability. This publication focuses on defining the trust gap problem in the mining industry and on examples of the use of technology in data traceability processes. The mining industry is beginning to use technologies which had been previously available only in the theoretical realm. The ongoing development towards a smart industry entails a number of studies and expert assessments, aimed to integrate knowledge from the mining and IT areas. The combination of these research areas leads to an increase in the value of both the companies implementing modern technologies and traditional companies that implement such applications in their value chain. Based on the analyzed articles, two main areas of consideration in the context of the extractive industry were distinguished: systems that track and secure the flow of data in specific mining processes and systems that monitor and secure information on processes which support the raw materials supply chain.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tomasz Leśniak
1
ORCID: ORCID
Arkadiusz Jacek Kustra
1
ORCID: ORCID
Elżbieta Królikowska
2

  1. AGH University of Science and Technology, Kraków, Poland
  2. Jastrzębska Spółka Węglowa S.A., Jastrzębie-Zdroje, Poland

Abstrakt

Contemporary challenges related to rapid urbanization, migration, deepening inequalities and climate change inspire to contemplate the future of dwelling. The article aims to present particular solutions in housing that use advantages created by the relation to the water. The aquatic neighbourhoods become a field of experience for residential architecture, where traditional systems are enriched with new elements and solutions. Some of these solutions can be brought back to the sys-tem and improve the overall catalogue of answers for the development of traditional dwelling.

The analysis discusses contemporary housing projects 1998–2005 and includes: the program overview, basic numerical parameters, accessibility details and relation to the context. Current water-related examples are accompanied by a reference to standard solutions developed in the modern era. All presented designs use traditional components of dwelling program, grouping day zone elements and separate them from private spaces. In basic parameters development is visible in bigger areas of living space. In terms of accessibility housing on or close to water gives new opportunities, as well as in relation to the context.

The paper presents research on different types of dwelling located by the water, with particular emphasis on functional and architectural advantages, which may be used to improve contemporary housing models. The proposed guidelines can be used in further studies on housing typologies in aim to develop more open and flexible spatial layouts.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Karolina Tulkowska-Słyk

Abstrakt

In the early modern period, there were around 40 religious confraternities in the agglomeration of Cracow, one of the oldest and most important being the Confraternity of the Holy Rosary at the Dominican Church of the Holy Trinity. It is not known when it was founded, but it was probably already operating in the late Middle Ages. In 1600, this confraternity, existing “ab immemorabilis tempore”, was reformed by Fr. Abraham Bzowski, who on this occasion prepared and published an extensive dissertation, having the character of its “statutes”. From 4 February 1601 the seat of the renewed confraternity was in the Chapel of the Three Kings, at the far end of the northern nave of the church. It contained the Brotherhood’s altar which was transferred, probably after 1688, to the church of St. Giles and placed on the altar’s stone in the apse of the presbytery. The altar contained the holy picture of the Virgin Mary of the Salus Populi Romani type, connected by tradition established in the first half of the 17th century with Pope Clement VIII, who was to grant it indulgences. Bernard Maciejowski, then Bishop of Łuck, later Bishop of Cracow and finally Primate, is considered as the donor of the painting. Every first Sunday in October, the Cracow copy of the Roman image was carried out by the brothers out of the chapel and in a solemn procession around the Main Square. This custom was linked to the victory of the Christian fleet over the Turkish one near Lepanto in 1571, after which Pope Pius V established its liturgical memory (7 October). In Poland, this tradition gained a new dimension after to the successful defence of the Chocim fortress against the Turks in 1621. The devotion to the Rosary was cultivated not only in the Brotherhood’s chapel, but also in the Conventual Church, where the altar of the Holy Rosary stood to the left of the choir entrance. Symmetrically to it, on the right side of the rainbow arcade stood the altar of the Confraternity of the Holy Name of Jesus, founded in 1585 by Fr. Bartłomiej of Przemyśl. Its aim was to eradicate the sinful custom of swearing oaths, and because of the connections with the Confraternity of the Holy Rosary it was called the Archconfraternity of the Rosary of the Most Holy Name of Jesus. The spreading of the rosary prayer by the Order went beyond the Conventual Church. A special role in this work was played by the Gothic Church of St. Giles, which the Dominicans took under their protection in 1588. An important caesura in the history of the Archconfraternity of the Holy Rosary was the move to a new spacious oratory, which was erected on the site of the medieval Chapel of the Annunciation of the Blessed Virgin Mary, at the far end of the southern nave of the church. One of the reasons for undertaking this new work is considered to be the desire to commemorate the victory of John III Sobieski over the Turks at Vienna on 12 September 1683. The opulent decor and interesting ideological programme have only partially survived, but they can be reconstructed on the basis of preserved written sources, as can be the character of the Brotherhood’s celebrations. Particularly interesting monuments include those connected with the so-called Century of the Rosary, established with the consent of Pope Innocent XII (1694). It was a congregation of 100 brothers and 100 sisters, whose task was to pray continuously for the souls suffering in Purgatory. Among other things, a book of this association has been preserved, which contains illuminations showing the salutary effects of the prayer of the Rosary.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Krzysztof J. Czyżewski
1
Marek Walczak
2

  1. Zamek Królewski na Wawelu
  2. Uniwersytet Jagielloński

Abstrakt

The book outlines the artistic events accompanying the large sports events in 1928: the 9th Olympic Games in Amsterdam and the 1st Summer Spartakiad in Moskow and 2nd Summer Spartakiad planned in Prague, which, however, was cancelled. The organization, character, and cultural influence of these events are outlined, while selected works of art connected to these events are analysed in meticulous detail. The author points out the general differences between the Olympic Games and the Spartakiads both in the approach to sports events, and the accompanying artistic events. The Olympic Games stressed the individualistic approach to art and creative work, and encouraged international competition. The Spartakiads were aiming at collective approach to both art and sports, which were seen not as competition between nations, but a collective effort of the Proletariat.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Helena Postawka-Lech

Abstrakt

The aim of the research was implementation of fibre Bragg grating sensors and the Aramis system to monitor strain, displacement and stress values in new materials used in the building industry. Selected elements of a residential building made of the Polytech material with a 60% content of the EPS granulate from recycling were tested: a prefabricated wall with a lintel, a reinforced concrete floor slab, a lintel, a reinforced concrete column and a wall. Long-term testing was also carried out taking account of changes in environmental conditions. The methodology of the research was based on the development of purpose-made dedicated FBG strain sensors, laboratory calibration and the embedding of the sensors in the tested element structure. The proposed system of continuous measurements made it possible to determine real strain, displacement and stress values in selected elements of the Polytech structure for a facility founded in a difficult geotechnical terrain (subsoil).
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Janusz Juraszek
1
ORCID: ORCID

  1. University of Bielsko-Biała, Departament of Civil Engineering, Willowa 2 Street, 43-300 Bielsko-Biała, Poland

Abstrakt

W XIX i 1. połowie XX wieku w całej Europie powstały liczne parki, które choć różnią się pod wieloma względami, wykazują jednak pewne podobieństwa w strukturze przestrzennej i kompozycji. Pytanie brzmi, czy późne nowoczesne parki publiczne, wybudowane w 2. połowie XX wieku posiadają cechy klasycznego designu i „zasady” kompozycyjne? Jak oddziałuje ekstremalnie funkcjonalne podejście na projektowanie parków ery po II wojnie światowej? Odpowiedź jest wynikiem szczegółowej analizy w zakresie struktury powierzchni i zasad kompozycyjnych parków wybudowanych w tych czasach. W badaniach analizowano, według przyjętych kryteriów, Park Jubileum w Budapeszcie, jedną z najbardziej znanych, współczesnych realizacji na Węgrzech. 12 ha Park Jubileum (zbudowany w 1965 roku) znajduje się w samym sercu Budapesztu, na szczycie Góry Gellerta, obok Dunaju. Lokalizacja wysoko nad miastem, na odsłoniętym zboczu, daje możliwość szerokich panoram widokowych na całe miasto. Układ parku jest zasadniczo zależy od mocno urozmaiconej topografii, a jednym z jego największych walorów jest naturalisty wygląd zbocza, które określa strukturę przestrzeni i wpisuje się w naturalny teren, a także system ścieżek poprowadzonych wzdłuż linii konturów. Z formalnego punktu widzenia, ciekawą cechą jest dominacja obiektów dwuwymiarowych, o charakterystycznych kształtach, jak rabaty kwiatowe lub ozdobne baseny oraz układ systemu ścieżek. Pomimo, iż główną funkcją parku jest podkreślenie fantastyczny walorów widokowych, istnieje także kilka placów zabaw. Dla współczesnych użytkowników, główną zaletą parku, który w tym roku obchodzi 50-lecie istnienia, jest fakt, iż – pomimo kilku niewielkich elementów – od czasu jego powstania, nie wprowadzano w nim zasadniczych zmian. W pierwszym kroku analizie poddana została struktura przestrzenna parku, stawiając dodatkowy nacisk na istnienie lub brak jakiejkolwiek osi, na zaakcentowaniu wejść, organizację przestrzeni wewnątrz parku i na istnieniu/braku hierarchii. Ważnym elementem analizy był aspekt połączenie parku z tkanką miejską i terenami zieleni znajdującymi się w pobliżu. Następnym krokiem było porównanie wyników z innych parków powstałych przed laty, ale o podobnym otoczeniu przyrody. Celem przeprowadzonych badań jest określenie, jak bardzo kompozycja przestrzenna Parku Jubileum różni się od kompozycji przestrzennej w klasycznych parkach. Wyniki mogą pomóc zrozumieć, jakiego rodzaju kompozycja i struktura przestrzenna jest typowa dla nowoczesnych parków. Byłoby ważne, aby zachować te specjalne miejsca i struktury Parku Jubileum, podczas coraz bardziej pilnego remontu.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Eszter Bakay
Dorottya Varró

Abstrakt

W artykule przedstawiono projekt i realizację górskiej kolei napowietrznej Ivigna w Merano we Włoszech, autorstwa włoskiego architekta Rolanda Baldiego. Pudełkowa forma odważnie i pewnie została wprowadzona w otoczenie gór, jako celowe odcięcie się od standardów nawiązania do genius loci naturalnego krajobrazu. Przedstawiona twórczość prezentuje awangardowe, nowatorskie i rzetelne podejście do kompozycji architektury w kontekście krajobrazu górskiego. Pomimo surowości kształtu odczuwa się tutaj rodzaj wyrafinowanego rytmu architektonicznego i lekkości kreowania obiektu wpisanego w otwartą przestrzeń. Istotne jest poszukiwanie nowych form i technologii dla potrzeb powiązania z naturą oraz kulturą, m.in. w celu kształtowania ciekawej architektury modernizmu, wkraczającej w XXI w.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Dariusz Kronowski

Abstrakt

The Heptachor (Гептахор) studio was a leading early 20 th-century Russian modern dance school committed to a revival of the art of dance and the development of new forms of musical movement and new concepts of artistic creation. In the years 1914–1934, it was the centre of the Musical Movement dance school, experimenting with a wide range of artistic, educational and therapeutic practices. The aim of the article is, first, to present the history of the Heptachor studio on the basis of the recollections and memoirs of its co-founder Stephanida Rudneva, contemporary documents and archive materials, and, second, to analyze the typical creative process narratives included in those sources.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Anastasia Nabokina
1
ORCID: ORCID

  1. Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych UJ

Abstrakt

Decision-making for the refurbishment of multi-family residential buildings is a complex and computationally difficult task. Therefore, the authors have developed a model that supports modernization planning in a long-term and comprehensive manner, i.e. from assessing the building to indicating the optimal scope of modernization. The comprehensive scope of the model includes the acquisition and provision of relevant knowledge to the model. The original methods proposed for its acquisition are derived from common expert knowledge based on linguistic terms. The methods adopted are not mandatory and may be replaced by others that provide more reliable knowledge. The fundamental aim of the proposed approach, however, is to select the optimal modernization option and allocate it over the planned modernization time horizon. An innovative optimisation approach based on decision matrices is used, allowing the selection of possible scenarios of repair options at each stage. These matrices are a set of constraints written in binary variables allowing the optimisation calculus to maintain a fixed sequence of repairs. In addition, the solutions used in the optimisation modules make it possible to take into account assumptions regarding the assumed assessment of the building’s condition and financial constraints. The developed model provides a practical and versatile tool that can be used by managers at the maintenance stage of residential buildings.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Robert Bucoń
1
ORCID: ORCID
Agnieszka Czarnigowska
1
ORCID: ORCID

  1. Lublin University of Technology, Faculty of Civil Engineering and Architecture, ul. Nadbystrzycka 40, 20-618 Lublin, Poland
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Interpretative strategies are explored as a type of textual strategies alongside narrative and receptive ones. We illustrate modern, prose‑bound interpretative strategies targeting various types of perception and aesthetic delight. The interpretative strategies of modern Ukrainian and Polish prose are affected by the author’s choice of the convention lines implemented in the story, and the types of perception the story is targeting. These parameters help implement the story’s semantic structure, which determines the way it is interpreted by the reader. The reader’s own life, emotional, and receptive experience builds a criterion for the story’s maturity. The reader’s interpretative effort is seen in the text as a game which is divided into separate milestones and requires a shift in the interpretative vector at each of them or implies the reader’s ability to perceive the virtual worlds of the rhizomatic plot that maps a modern person’s mental processes. The ability to notice in one text various interpretative strategies constitutes one of the ways for the reader to take aesthetic delight as well as building within them man‑world interaction skills, the ability to accept the world’s uncertainty, someone else’s different attitude.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Andrukhovych S., Amadoka, Lʹviv 2020.
Andrukhovych Yu., Chuvyrla i chudovys'ko, [v:] 100 tysyach sliv pro lyubov, vklyuchayuchy vyhuky, Kharkiv 2008.
Andrukhovych Yu., Tayemnytsya, Kharkiv 2007.
Bieńczyk M., Fragmenty posłowia miłosnego, Warszawa 2011.
Boellstorff T., Digital Anthropology, [in:] https://doi.org/10.1093/OBO/9780199766567‑0087.
Brandel A., Literature and Anthropology, [in:] https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190854584.013.85.
Czapliński P., Poruszona mapa, Kraków 2016.
Dibrova V., Perekazky, Kyyiv 2013.
Dnistrovyy A., Drozofila nad tomom Kanta, Lʹviv 2010.
Dnistrovyy A., Fioletovyy krolyk, [v:] A. Dnistrovyy, Snidanok na snihu, Kharkiv 2014.
Domańska I., Antropologia literatury – projekt interdyscyplinarny czy transdyscyplinarny?, „Przegląd Kulturoznawczy” 2011, nr 1 (9).
Dorofeev D.Yu., Estetika obraza Lyudviga Vitgenshtejna, «Vіsnik Unіversytetu іmenі Alfreda Nobelya. Serіya: Fіlolohіchnі nauky / Bulletin of Alfred Nobel University. Series: Philology» 2017, № 1 (13).
Dukaj J., Starość aksolotla, Allegro, 2015, wydanie elektroniczne [epub3].
Haleta O., Eks‑tsentrychne literaturoznavstvo: vid teoriyi literatury do literaturnoyi antropolohiyi, «Visnyk Lʹvivsʹkoho universytetu. Seriya filolohichna» 2014, vyp. 60 (2), [v:] http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlnu_fil_2014_60(2)__8.
Karpowicz I., Sońka, Kraków 2014.
Kremen V., Ilin V., Transformation of the Human Image in the Paradigm of Knowledge Evolution, „Anthropological Measurements of Philosophical Research” 2021, No. 19.
Kropyvko I., Ukrayins'ka i pol'ska postmoderna proza: karnaval, frahmentatsiya, frontyr, Kyyiv 2019.
Łebkowska A., Między antropologią literatury i antropologią literacką, „Teksty Drugie” 2007, nr 6.
Lem S., Doskonała próżnia, Lublin 1971.
Markowski M.P., Anthropology and Literature, przeł. A. Warso, „Teksty Drugie” 2012, nr 2.
Masłowska D., Wojna polsko‑ruska pod flagą biało‑czerwoną, Warszawa 2002.
Nycz R., Antropolohiya literatury. Kul'turna teoriya literatury. Poetyka dosvidu, per. O. Haleta, Lʹviv 2007.
Nycz R., Svit tekstu: poststrukturalizm i literaturoznavstvo, per. O. Haleta, Lʹviv 2007.
Rapport N., Literary Anthropology, [in:] https://doi.org/10.1093/OBO/9780199766567‑0067.
Rembowska‑Płuciennik M., Poetyka intersubiektywności: Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Toruń, 2012.
Rorty R., Contingency, Irony, and Solidarity, Cambridge 1989.
Tarnashynsʹka L., Literaturna antropolohiya: nabuttya «sebe‑dosvidu» (prolehomeny do napratsyuvannya metodolohichnoyi svidomosti), „Studia methodologica” 2008, vyp. 24.
Tokarczuk O., Prowadź swój pług przez kości umarłych, Kraków 2009.
Tulli M., Sny i kamienie, Warszawa 1999.
Wiles E., Three branches of literary anthropology: Sources, styles, subject matter, „Ethnography” 2020, nr 21 (2), [in:] https://doi.org/10.1177/1466138118762958.
Williams B., Virtual Ethnography, [in:] https://doi.org/10.1093/OBO/9780199766567‑0107.
Polishchuk O., Literaturna antropolohiya yak aktual'na naukova propozytsiya, „Studia Philologica” 2020, nr 1, [v:] https://studiap.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/64.
Yurchuk O., Antropolohiya literatury: suchasnyy stan ta perspektyvy rozvytku, «Suchasni literaturoznavchi studiyi» 2014, vyp. 11.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Iryna Kropyvko
1

  1. Дніпро, Дніпровський національний університет ім. Олеся Гончара

Abstrakt

The putting on of spectacular ceremonies finalizing the acts of beatification and canonization of Stanisław Kostka, taking place in the principal Jesuit centers of the Polish-Lithuanian Commonwealth, was an important artistic activity of modern times. The content programs of the decorations which accompanied the celebrations between 1606 and 1726, known to us from written sources, reflect the propaganda of the Kostka ceremonies. The oldest occasional decorations and outdoor shows taking place in the city of Jarosław had been organized on the initiative of his relative Anna née Kostka Ostrogska. They were organized in connection with the proclamation of Stanisław Kostka as Blessed by Pope Paul V in 1606. The theme of the decorations accentuated the importance of the moral values of this ascetic follower of the Counter-Reformation Church, while the widely used language of allegory defined his individual spiritual values and illustrated scenes from his life and miracles.
However, Stanisław Kostka soon became seen as an advocate of the Polish Lithuanian-Commonwealth in its military struggles in the East, especially in the conflict with the Ottoman Porte. After the victory of Chocim (Khotyn) in 1621 he was revered as the patron saint of the Polish knighthood, and after the victory at the Battle of Chocim in 1673 he was rapidly proclaimed (in 1674) one of the main patrons of the Kingdom of Poland and the Grand Duchy of Lithuania. It was this aspect of Kostka’s promotion that was used in the decorative themes of his thanksgiving ceremonies after the closing of the beatification process and the decree of canonization by Pope Clement XI in 1714. The decorations of the Jesuit Church in Lublin, described in detail in the records of the Society of Jesus (1715), explained and glorified the new role of the young saint. His role as a guarantor of peace and stability of the Commonwealth, revealed in God’s eternal plans, was presented through astral configurations and complicated semantic systems. Kostka’s canonization, which had raised the importance of the Polish-Lithuanian Commonwealth, as being linked to the papacy and the Catholic faith, was seen as the culmination of a great historical message and the revelation of the secret given to Poland, also recognizable through astral configuration.
The military and diplomatic triumph over the Ottoman Porte was considered a breakthrough moment, opening a period of happiness achieved thanks to Kostka’s intervention and the support of Heaven. The result of a united front in the battle with a common enemy was to achieve a state of happiness that strengthened the ecclesiastical and monarchical order, an idea taken up by the decorations seen in Jarosław and Vilnius, amongst others. The ad hoc political content was moved to the sphere of the monastic political philosophy and historical theology.
An allusion to the happy future that mathematicians had supposedly predicted was also included in the decorations. After the partition of Poland and the dissolution of the Jesuit order, the revival of the fading cult of Stanislaw Kostka took place in the Second Polish Republic, particularly during the jubilee celebrations of the 200th anniversary of his canonization in 1927. This was seen in the ceremony of bringing his relics from Rome to the new church in Rostków, which was attended by the President of the Republic of Poland Ignacy Mościcki. However, there was a significant change in semantics as Stanisław Kostka was now described as the patron saint of children and youth, frequent Holy Communion and felicitous vocational choices.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Janina Dzik
1

  1. Kraków

Abstrakt

The article directly and indirectly refers to anthropological and philosophical texts which strive to discover and present the gender factor as important in the light of the humanities. The author refers to “Literackie nie-nazywanie. Onomastykon polskiej prozy współczesnej” (Literary Not-naming. Onomasticon of the modern Polish prose) by Magdalena Graf and indicates the femininity factor as a relevant one also in onomastics.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Katarzyna Skowronek

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji