Abstract
Obowiązująca dyrektywa IED, a co za tym idzie bardzo rygorystyczne wymagania względem
rtęci (Hg) stawiane przez BAT/BREF, zmuszają polską energetykę do poszukiwania nowych
wydajnych technologii oczyszczania spalin z gazowych jej form. Obecnie żadne z metod pierwotnych
ani wtórych usuwania związków Hg w kraju nie jest w stanie sprostać tym restrykcjom. Wymagań
tych nie spełniają nawet powszechnie stosowane metody z wykorzystaniem węgla aktywnego
modyfikowanego bromem lub jodem czy też nowoczesne metody stosowane w innych krajach
wykorzystujące moduły polimerowe. Związane jest to z dużym zanieczyszczeniem rtęcią paliw
kopalnych stosowanych w krajowej energetyce. Dlatego też w ramach projektu pt. „Hybrydowe
układy adsorpcyjne do redukcji emisji rtęci z zastosowaniem wysokoefektywnych komponentów
polimerowych”, akronim HYBREM, podjęte zostały próby zbudowania innowacyjnej linii technologicznej
łączącej kilka technik oczyszczania spalin ze szkodliwych związków rtęci. Do budowy
instalacji pilotażowej wykorzystano technologie bazujące na modułach polimerowych oraz iniekcji
różnych sorbentów stałych. Zaletą budowanej instalacji będzie jej mobilność, przez co może być testowana
na różnych obiektach energetycznych. Otrzymane wyniki oczyszczania spalin przy użyciu
zaprojektowanej instalacji pilotażowej pozwolą określić czy zbudowany prototyp jest efektywny
w każdych warunkach dla polskich elektrowni opalanych węglem. Wiedza na ten temat pozwoli efektywnie rozwinąć technologie przemysłowe pod kątem oczyszczania spalin z rtęci spełniając
jednocześnie wymagania stawiane przez konkluzje BAT/BREF.
Go to article