Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 3
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The first part of the article presents historical origins of Moses Mendelssohn’s Jerusalem (1783). It discusses Mendelssohn’s polemics with Johann Caspar Lavater, Christian Wilhelm Dohm and August Cranz which paved the way for the publication of the book. The second part treats Mendelssohn’s notion of Judaism as it is expressed in Jerusalem. Here the article argues for a fundamentally orthodox attitude of Mendelssohn toward Judaism, which prevented him from creating (a fact sometimes lamented by commentators) a far‑reaching ‘synthesis’ between the Jewish religion and the Enlightenment.
Go to article

Bibliography

1. Altman A. (1973), Moses Mendelssohn. A Biographical Study, Philadelphia: The Jewish Publication Society of America.
2. Altman A. (1981), Essays in Jewish Intellectual History, Hanover – New Hampshire – London: Brandies University Press.
3. Altman A. (1983), Commentary, w: M. Mendelssohn, Jerusalem or on Religious Power and Judaism, przeł. A. Arkush, Hanover – London: University Press of New England, s. 141–241.
4. Bałaban M. (1925), Historia i literatura żydowska, t. III, Lwów – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
5. Cranz A. (1781), Ueber den Missbrauch der geistlichen Macht, oder, Der weltlichen Herrschaft in Glaubenssachen durch Beyspiele aus dem jetzigen Jahrhundert ins Licht gesetzt, Berlin.
6. Cranz A. (1782), Das Forschen nach Licht und Recht in einem Schreiben an herrn Moses Mendelssohn auf Veranlassung seiner merkwürdigen Vorrede zu Menasseh Ben Israel, Berlin: Friedrich Maurer.
7. Feiner S. (2002), The Jewish Enlightenment, przeł. Ch. Naor, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
8. Feiner S. (2010), Moses Mendelssohn: Sage of Modernity, przeł. A. Berris, New Heaven – London: Yale University Press.
9. Fichte J.G. (1793), Beitrag zur Berichtigung der Urteile des Publikums über die französische Revolution. Erster Teil. Zur Beurteilung ihrer Rechtmäßigkeit, Danzig: Ferdinand Troschel.
10. Gottlieb M. (2011a), Introduction, w: M. Mendelssohn, Writings on Judaism, Christianity, and the Bible, red. M. Gottlieb, przeł. C. Bowman, E. Sacks, A. Arkush, Waltham, MA: Brandeis University Press.
11. Gottlieb M. (2011b), Faith and Freedom: Moses Mendelssohn’s Theological‑Political Thought, New York: Oxford University Press.
12. Graetz M. (1996), The Jewish Enlightenment, w: M.A. Meyer (red.), German‑Jewish History in Modern Times, Vol. l: Tradition and Enlightenment: 1600–1780, przeł. W. Templer, New York: Columbia University Press.
13. Heine H. (2018), Z dziejów religii i filozofii w Niemczech, w: tenże, O Niemczech i o sobie. Wybór pism, przeł. T. Zatorski, Warszawa: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego.
14. Herder J.G. (2013), Gott. Einige Gespräche über Spinoza’s System nebst Shaftesbury’s Naturhymnus, Berlin: Holzinger.
15. Hess J.M. (2000), Johann David Michaelis and the Colonial Imaginary: Orientalism and the Emergence of Racial Antisemitism in Eighteenth‑Century Germany, „Jewish Social Studies” 6 (2), s. 56–101.
16. Katz J. (1980), From Prejudice to Destruction. Anti‑Semitism 1730–1933, Cambridge, MA: Harvard University Press.
17. Kozyra (2020), Kant on the Jews and their Religion, „Diametros” 17 (65), s. 32–55.
18. Kuehn M. (2001), Kant. A Biography, New York: Cambridge University Press.
19. Lavater J.C. (1770), Johann Caspar Lavaters Zueignungsschrift der Bonnetischen Philosophischen Untersuchung der Beweise für das Christenthum an Herrn Moses Mendelssohn in Berlin, Zürich.
20. Lavater J.C. (1843), Antwort an den herrn Moses Mendelssohn, w: M. Mendelssohn, Gesammelte Schriften. Dritter Band, red. G.B. Mendelssohn, Leipzig: F.U. Brodhaus, s. 51–79.
21. Leibowitz Y. (1994), Gespräche über Gott und die Welt, red. M. Shashar, przeł. M. Schmidt, Frankfurt am Main – Leipzig: Insel Verlag.
22. Lessing G.E. (1959), Die Erziehung des Menschengeschlechts, w: tenże, Gesammelte Werke, t. I, red. W. Stammler, München: C. Hanser, s. 1010–1035.
23. Levinas E. (1991a), Przypadek Spinozy, w: tenże, T rudna wolność. Eseje o judaizmie, przeł. A. Kuryś, Gdynia: Atext, s. 111–115.
24. Levinas E. (1991b), Myśl żydowska dzisiaj, w: tenże, Trudna wolność. Eseje o judaizmie, przeł. A. Kuryś, Gdynia: Atext, s. 167–175.
25. Łastik S. (1961), Z dziejów Oświecenia żydowskiego, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
26. Majmon S. (2007), Autobiografia, t. 2, przeł. L. Belmont, Warszawa: Midrasz.
27. Margalit A., Halbertal M. (1994), Liberalism and the Right to Culture, „Social Research” 61 (3), s. 491–510.
28. Mendelssohn M. (1782), Vorrede, w: Menasseh Ben Israel, Rettung der Juden, przeł. M. Herz, Berlin – Stettin: Friedrich Nicolai.
29. Mendelssohn M. (1843a), Schreiben an der herrn Diaconus Lavater zu Zürich von Moses Mendelssohn, w: tenże, Gesammelte Schriften. Dritter Band, red. G.B. Mendelssohn, Leipzig: F.U. Brodhaus, s. 37–51.
30. Mendelssohn M. (1843b), Betrachrungen über Bonnet’s Palingenesie, w: tenże, Gesammelte Schriften. Dritter Band, red. G.B. Mendelssohn, Leipzig: F.U. Brodhaus, s. 135–177.
31. Mendelssohn M. (1844), Moses Mendelssohns Briefe an Herz Homberg, w: tenże, Gesammelte Schriften. Fünfter Band, red. G.B. Mendelssohn, Leipzig: F.U. Brodhaus, s. 651–687.
32. Mendelssohn M. (2005), Jerusalem oder über religiöse Macht und Judentum, red. M. Albrecht, Hamburg: Felix Meiner.
33. Mendelssohn M. (2011a), Letter to Rabbi Jacob Emden, 26 October 1773, w: tenże, Writings on Judaism, Christianity, and the Bible, red. M. Gottlieb, przeł. C. Bowman, E. Sacks, A. Arkush, Waltham, MA: Brandeis University Press, s. 32–35.
34. Mendelssohn M. (2011b), From Light for the Path, w: tenże, Writings on Judaism, Christianity, and the Bible, red. M. Gottlieb, przeł. C. Bowman, E. Sacks, A. Arkush, Waltham, MA: Brandeis University Press, s. 189–202.
35. Mendelssohn M. (2013), W kwestii: co znaczy oświecać, w: tenże, Wybór pism filozoficznych, przeł. R. Kuliniak, T. Małyszek, Wrocław: Atut.
36. Mendelssohn M. (2015), Do przyjaciół Lessinga, przeł. A. Chmielewski, red. T. Małyszek, R. Kuliniak, Wrocław: Atut.
37. Meyer M.A. (1967), The Origins of the Modern Jew. Jewish Identity and European Culture in Germany 1749–1824, Detroit: Wayne State University Press.
38. Meyer M.A. (1995), Response to Modernity. A History of the Reform Movement in Judaism, Detroit: Wayne State University Press.
39. Moritz K.P. (2015), Moses Mendelssohn do przyjaciół Lessinga. Dodatek do korespondencji Pana Jacobiego na temat nauki Spinozy, przeł. T. Małyszek, R. Kuliniak, w: M. Mendelssohn, Do przyjaciół Lessinga, przeł. A. Chmielewski, red. T. Małyszek, R. Kuliniak, Wrocław: Atut.
40. Pilarczyk K., Dublański R. (2016), Moses Mendelssohn a judaizm i kultura żydowska, „Studia Gdańskie” 38, s. 75–87.
41. Popkin R.H. (2002), Spinoza’s Excommunication, w: H.M. Ravven, L.E. Goodman (red.), Jewish Themes in Spinoza’s Philosophy, Albany: State University of New York Press, s. 263–281.
42. Rosenstock B. (2010), Philosophy and the Jewish Question. Mendelssohn, Rosenzweig, and Beyond, New York: Fordham University Press.
43. Schulte Ch. (2002), Die jüdische Aufklärung. Philosophie, Religion, Geschichte, München: C.H. Beck.
44. Sorkin D. (2008), The Religious Enlightenment. Protestants, Jews, and Catholics From London to Vienna, Princeton – Oxford: Princeton University Press.
45. Stern E. (2017), Enlightenment Conceptions of Judaism and Law, w: Ch. Hayes (red.), The Cambridge Companion to Judaism and Law, New York: Cambridge University Press, s. 215–232.
46. Wahle H. (1993), Wspólne dziedzictwo: judaizm i chrześcijaństwo w kontekście dziejów zbawienia, przeł. Z. Kowalska, Tarnów: Biblos.

Go to article

Authors and Affiliations

Wojciech Kozyra
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article presents a critical analysis of Yeshayahu Leibowitz’s thesis that Judaism and Kant’s practical philosophy represent antagonistic tendencies of thought. This opposition, according to Leibowitz, consists in the claim that Kantian ethics sees the supreme value in human being, while in Judaism such a view can amount only to a usurpation of God’s sovereignty by man. The aim of the article is to show that after an investigation into its substance, Kant’s moral theory turns out to resemble in the essential respects Leibowitz’s view concerning Judaism.

Go to article

Authors and Affiliations

Wojciech Kozyra
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Artykuł przedstawia dokonane przez Donalda Davidsona przezwyciężenie poglądu, jakoby poznanie rzeczywistości było możliwe wyłącznie poprzez odniesienie do danej, przygodnej siatki pojęciowej i w konsekwencji nie mogło nosić miana „obiektywnego”. Davidson atakuje ową tezę, wskazując, że niesie ona ze sobą presupozycję, którą sama wyklucza. Poruszony zostaje również problem przekładu, gdzie Davidson twierdzi, że już rozpoznanie lokalnej nieprzekładalności zakłada znajomość wielu przypadków przekładalności. Sama metafora siatki pojęciowej „porządkującej” lub „organizują170 Wojciech Kozyra cej” pozamentalną rzeczywistość zostaje przez Davidsona odrzucona poprzez wykazanie, że używający jej relatywiści naruszają reguły kierujące poprawnym użyciem owych słów w języku naturalnym. Po zarzuceniu prób ugruntowania obiektywności w dowodzie na istnienie świata Davidson szkicuje swój własny pogląd, zwracając naszą uwagę na sposób, w jaki obiektywność manifestuje się w ludzkim doświadczeniu. Przy tej okazji powołuje się na swoją ideę holizmu mentalnego, oraz nalega na niereistyczne podejście do indywiduacji stanów mentalnych.
Go to article

Authors and Affiliations

Wojciech Kozyra

This page uses 'cookies'. Learn more