Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 3
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

W przedłożonym studium autor wykazuje, że Paweł w propositio (12,1-2) sekcji zachęt (12,3-15,13), choć nie stosuje w nim bezpośrednio słowa syneidēsis, to jednak zastosowanym w nim słownictwem do niego się odnosi przywołując jego podstawowe funkcje i dowodzi w ten sposób, jak fundamentalne znaczenie ma odnowa umysłu we właściwym, tzn. zbawczo skutecznym, edukowaniu sumienia chrześcijańskiego. Czyni to w parakletycznym kontekście, aby uświadomić Adresatom, jak rozstrzygający głos mają odnowione umysł i sumienie w byciu i nieprzerwanym stawaniu się chrześcijaninem w codziennym i konkretnym przeżywaniu oraz praktykowaniu wiary w Jezusa. Z propositio czyni on fundament, na którym buduje parakletyczne przesłanie Listu. Jednoznacznie w nim stwierdza, że trwale odnawiany Ewangelią Bożą umysł to absolutny warunek nieprzerwanego ewangelicznego odnawiania sumienia. Odnawiane zaś w ten sposób sumienie to, jedyny godny okazanego grzesznej ludzkości daru miłosierdzia, gwarant stałej wierności jego norm osądu ze sprawiedliwością Bożą objawioną w Chrystusie Synu Bożym, czyli jego bezwzględnej prawości, co jest niezbywalnym warunkiem osiągnięcia zbawienia wiecznego.
Przejdź do artykułu

Abstrakt

In this article, the imperial idea and civilising missions in the Habsburg Monarchy, mainly of the nineteenth century, are refracted through the prism of the legacy of enlightened absolutism. The article tries to dispel mythologies about its demise around 1800, and about those who could subscribe to its programme throughout the nineteenth century. It questions templates of national history writing which too unanimously connect the Enlightenment to the origins of the various national revivals of the early nineteenth century, and discusses concrete examples of enlightened absolutism’s civilising impulses, among them law, Roman imperial patriotism, and the Catholic religion.
Przejdź do artykułu

Abstrakt

The article presents personal memories of Professor Aleksander Koj’s alumni. Professor Aleksander Koj was a world-class biochemist of significant scientific achievements, a renowned authority in the field of acute-phase response regulation and acute-phase proteins. He was an excellent academic, a true Master, admired and followed by many Polish biochemists. Thrice he served as the Rector of the Jagiellonian University in Kraków. He navigated the University through a difficult time of political transformation in Poland, modernized the management system of the University and led to the commencement of the construction of the new University campus. He was the co-creator and the first Chairman of the Conference of Rectors of Academic Schools in Poland. He will be remembered as a devoted community worker aiming at strengthening the bond between the Polish community abroad and our homeland, propagating knowledge, promoting the concept of European integration, democracy and tolerance, as well as the collaboration between scientists, artists and men and women of culture. He was wise, righteous, and noble. Many had the honor of calling him their friend, and a great many saw in him a moral authority.
Przejdź do artykułu

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji