N2 - Celem artykułu jest pokazanie zmian użycia metafor „czerwony autobus” i „autobus” w polskiej kulturze popularnej na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Znaczenie badania leży w powiązaniu ich ze sposobem przedstawiania społeczeństwa polskiego oraz zbiorowym doświadczaniem i wytwarzaniem emocji. Autorzy zastosowali koncepcje teoretyczne i narzędzia analizy dyskursu. Jako materiał badawczy wykorzystali zbiór 20 polskich utworów muzycznych z lat 1952–2014, w których metafora „autobus” pełniła ważną rolę, wykorzystując ją jako domenę źródłową dla obrazowania stanu zbiorowości. W rezultacie syntetycznego zestawienia treści metafory i zbadania jej umieszczenia w tekście oraz bardziej szczegółowej analizy kontekstowej wybranych utworów autorzy wykazali tendencję do ukazywania społeczeństwa jako wspólnoty ludzi obcych, ale jednocześnie bliskich ze względu na podzielanie pozycji relatywnego wykluczenia, braku zbiorowego celu i indywidualnego wpływu, a także doświadczanie różnych emocji negatywnych. L1 - http://www.czasopisma.pan.pl/Content/110054/PDF/Studia_Socjologiczne_2019_nr2_s.125_153.pdf L2 - http://www.czasopisma.pan.pl/Content/110054 PY - 2019 IS - No 2 EP - 153 DO - 10.24425/sts.2019.126142 KW - analiza dyskursu KW - muzyka popularna KW - społeczeństwo polskie KW - socjologia muzyki KW - socjologia emocji A1 - Rancew-Sikora, Dorota A1 - Konopka, Adam PB - Instytut Filozofii i Socjologii PAN PB - Komitet Socjologii PAN PB - Wydział Socjologii UW DA - 2019.06.11 T1 - Polska w autobusie. Przykład analizy dyskursu skoncentrowanej na metaforze SP - 125 UR - http://www.czasopisma.pan.pl/dlibra/publication/edition/110054 T2 - Studia Socjologiczne