@ARTICLE{Kościółek_Michał_Porównanie_2018, author={Kościółek, Michał and Biały, Rafał}, volume={vol. 21}, number={No 1}, journal={Polityka Energetyczna - Energy Policy Journal}, howpublished={online}, year={2018}, publisher={Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN}, abstract={Szacuje się, że w Unii Europejskiej blisko 80% przewozów regionalnych oraz 50% pasażerskich realizuje się z wykorzystaniem transportu lądowego. Zgodnie z prognozami International Energy Agency do 2040 roku należy się spodziewać wzrostu zużycia energii w sektorze transportowym w tempie 1,4%/rok biorąc jako bazowy stan z 2012 roku w odniesieniu globalnym. Polski sektor transportowy wykazał w 2015 roku zapotrzebowanie na energię w ilości 17,2 mln toe, co stanowiło 28% całkowitego zużycia energii w gospodarce (z czego ponad 95% przypadło na transport drogowy). Dominującymi paliwami wykorzystywanymi w omawianym sektorze były oleje napędowe i benzyny silnikowe, których zużycie w 2015 r. wyniosło blisko 9,81 mln toe i 3,75 mln toe. Analizując przygotowane przez Ministerstwo Energii instrumenty wsparcia mające na celu zwiększenie zastosowania paliw alternatywnych w transporcie drogowym, można się spodziewać, że w najbliższych latach w polskim transporcie drogowym nastąpi zwiększenie wykorzystania gazu ziemnego i energii elektrycznej. Sytuacja ta zmieni dotychczasową strukturę zużycia paliw oraz pozwoli ograniczyć emisję szkodliwych CO2, NOX i pyłów PM2,5 pochodzących z transportu.}, type={Artykuły / Articles}, title={Porównanie struktur zużycia paliw w transporcie lądowym w Polsce oraz wybranych krajach europejskich}, URL={http://www.czasopisma.pan.pl/Content/106905/PDF-MASTER/08-art-09-Kosciolek-Bialy.pdf}, keywords={transport, paliwa, gazy cieplarniane}, }